Raideyhteys Suomen Kouvolan ja Kiina Xi’anin välillä aloittaa toimintansa huomenna, kun ensimmäinen konttijuna lähtee kohti itää. Liikenteen operoinnista Suomessa vastaavan Unytraden operatiivinen johtaja Jari Grönlund odottaa huomista luottavaisena.
– Kaiken pitäisi olla kunnossa. Juna on täynnä ja valtavasti ollaan tehty etukäteistyötä sen eteen, että saadaan se juna lähtemään.
Grönlund kertoo Kouvolan kehitysyhtiö Kouvola Innovationin aloittaneen työn reitin puolesta jo vuonna 2013. Kesäkuun alussa toimintansa aloittanut Unytrade vastaa liikenteen operoinnista yhdessä Kazakstanin rautateiden kanssa, jonka tytäryhtiö omistaa junat ja kontit.
– Kiinnostus on ollut suurta ja uskon, että ensi vuoden puolella suomalaisten ja kiinalaisten juhlapyhien jälkeen pystymme luomaan viikoittaisen yhteyden molempiin suuntiin. Eniten välillä odotetaan liikkuvan konepajojen sekä puu- ja metsäteollisuuden tuotteita, Grönlund arvioi MTV Uutisille.
Kouvolasta Kiinaan kymmenessä päivässä
Matka reitin päästä päähän vie Grönlundin mukaan kymmenisen päivää.
– Samat vaunut kulkevat Suomesta Kiinan rajalle asti. Ensimmäisen osuuden junaa vetää suomalainen veturi ja Venäjän läpi sen vetää Venäjän Rautatiet. Kazakstanissa sen vaunuja sekä kontteja liikuttaa Kazakstanin Rautatiet. Siellä Kazakstanin ja Kiinan rajalla tapahtuu myös raideleveyden muuttumisen vuoksi tehtävä junan vaihto. Ja loppumatkan junan liikuttamisesta huolehtii Kiinan Rautatiet.
Grönlund kertoo Kazakstanin Rautateiden operoivan tällä hetkellä kuukausittain yli 250 junaa, jotka kulkevat lähinnä Keski-Eurooppaan. Kouvolan yhteys on yhtiölle vain reitin laajennus. Yhtiöllä on Grönlundin mukaan vankka kokemus Kiinan ja Euroopan välisen tavaraliikenteen vaatimista paperitöistä.
– Suomessa on tällä hetkellä Kazakstanin Rautateiden henkilökuntaa neuvomassa, että me ihan varmasti osaamme tehdä homman oikein. Paperit on tarkastettu ja nyt näyttää, että kaikki asiat ovat kunnossa.
Kouvolaan pääsee Keski-Eurooppaa nopeammin
Grönlund pitää nopeutta Kouvolan valttina.
– Tämä reitti on neljä päivää nopeampi kuin tavaran kuljettaminen Keski-Eurooppaan. Se reitti alkaa olla tosi ruuhkainen, eikä sinne mahdu enempää junia. Ruuhkat voivat aiheuttaa myös jopa viikon viiveitä. Kouvolaan sen sijaan pystytään tarvittaessa hoitamaan yksi juna päivässä.
Kiinan valtion Silkkitie-hanke tukee Eurooppaan kulkevaa raideyhteyttä 900 miljardilla dollarilla. Kiina maksaa puolet rahtihinnasta ja näin jatketaan Grönlundin mukaan vuoteen 2020.
– Kiinassa uskotaan, että volyymien kasvaessa yksikköhinta laskee, niin kuin logistiikassa yleensä tapahtuu. Varmasti vuoteen 2020 mennessä reitti on kannattava, sillä kasvu on ollut todella hurjaa. Esimerkiksi liikenne Keski-Euroopan reitillä on lisääntynyt vuodessa 140 prosentilla.