Formula ykkösten MM-sarja alkoi vuonna 1950 Silverstonen radalta Englannista.
Nykyinen rataversio on varsin erilainen kuin alkuvuosien versio. Silverstone on kokenut viime vuosina merkittäviä muutoksia, sillä lähtösuora uusine varikkorakennuksineen siirrettiin toiselle puolelle rataa Club- ja Abbey-mutkien väliin.
Silverstone muutettiin sota-ajan lentokentästä kilparadaksi vuonna 1948. Pitkillä kiitoradoilla päästiin hyvään vauhtiin. Seuraavaksi vuodeksi kiitoratojen ympärille rakennettiin jo kunnon rata, jonka muoto säilyi aina 1990-luvulle asti. Rataa hidastettiin vuosien aikana uusilla mutkilla tai shikaaneilla useampaan otteeseen. Silverstonen radan nopeasta luonteesta kertoo parhaiten se fakta, että Keke Rosbergin Silverstonen radalla vuonna 1985 ajama aika-ajokierroksen keskinopeusennätys 258,983 km/h kesti aina vuoteen 2002 asti.
Silverstonen ratakartta
Britanniassa on ajettu formula ykkösiä myös muilla radoilla (Brands Hatchissa, Donington Parkissa ja Aintreessä), mutta vuodesta 1987 lähtien Britannian GP:t on aina ajettu Silverstonessa.
Vuonna 1992 rataan tehtiin sen historian suurimmat uudistukset. Kierroksen loppuun rakennettiin hidasvauhtinen stadionosuus, Becketts-mutka muotoiltiin uudenlaiseksi ja takalenkille lisättiin mutkia. Muutoksien jälkeen radalla ei ole enää päästy ennätysvauhtiin, vaikka se onkin keskinopeudeltaan Monzan ja Span jälkeen yhä MM-sarjan kolmanneksi vauhdikkain. Maggots- ja Becketts-mutkien yhdistelmä on monien mielestä yksi koko kauden hienoimmista ja Hangar-suoran päässä oleva Stowe-mutka tarjoaa hyvän ohituspaikan.
Vuodet ovat rappeuttaneet Silverstonea huolestuttavasti, vaikka rata-aluetta on modernisoitu vuosien varrella miljoonilla punnilla. Formula ykkösten kaupallisten oikeuksien haltija Bernie Ecclestone otti Silverstonen silmätikukseen ja uhkasi pitkään pudottaa radan MM-kalenterista. Ecclestone tekikin Donington Parkin radan kanssa sopimuksen, jonka piti viedä Britannian GP Doningtoniin vuodesta 2010 alkaen kymmenen seuraavan vuoden ajaksi. Donington ei kuitenkaan saanut järjestettyä projektiin vaadittavaa rahoitusta. Lopulta Ecclestone allekirjoitti Silverstonen rataa hallinnoivan BRDC:n (British Racing Drivers Club) kanssa peräti 17 vuoden jatkosopimuksen.
Uudessa sopimuksessa BRDC sitoutui uudistamaan rata-aluetta muun muassa varikkosuoran ja -rakennusten osalta. Abbey- ja Brooklands-mutkien välille rakennettiin kokonaan uusi Arena-nimeä kantava rataosuus, joka sai F1-kuljettajilta ristiriitaisen vastaanoton vuoden 2010 kilpailussa.
Renkaille rata on rankka. Silverstonessa kilpailun lopputulokseen voi aina vaikuttaa myös Northhamptonshiren vaihteleva sää. Silverstone on lisäksi kovin tuulinen paikka.
Silverstonessa on riittänyt innokasta yleisöä etenkin brittikuskien menestysvuosina. 1990-luvun alkuvuosina into oli ylimmillään Nigel Mansellin menestyksen myötä. Vuonna 2008 Lewis Hamilton ajoi kotiyleisön edessä voittoon sadekelin kisassa.
Suomalaisjuhlaa Silvestonessa koettiin 2001, jolloin Mika Häkkinen voitti kisan viimeisellä F1-kaudellaan. Kimi Räikkönen oli ykkönen vuonna 2007.
Rataennätys (nykyinen rataversio): 1.33,401, Mark Webber, Red Bull (2013)
Britannian GP:n aikaisemmat voittajat:
2017 Lewis Hamilton, Mercedes
2016 Lewis Hamilton, Mercedes
2015 Lewis Hamilton, Mercedes
2014 Lewis Hamilton, Mercedes
2013 Nico Rosberg, Mercedes
2012 Mark Webber, Red Bull
2011 Fernando Alonso, Ferrari
2010 Mark Webber, Red Bull
2009 Sebastian Vettel, Red Bull
2008 Lewis Hamilton, McLaren
2007 Kimi Räikkönen, Ferrari
2006 Fernando Alonso, Renault
2005 Juan Pablo Montoya, McLaren
2004 Michael Schumacher, Ferrari
2003 Rubens Barrichello, Ferrari
2002 Michael Schumacher, Ferrari
2001 Mika Häkkinen, McLaren
2000 David Coulthard, McLaren
1999 David Coulthard, McLaren
1998 Michael Schumacher, Ferrari
1997 Jacques Villeneuve, Williams
1996 Jacques Villeneuve, Williams
1995 Johnny Herbert, Benetton
1994 Damon Hill, Williams
1993 Alain Prost, Williams
1992 Nigel Mansell, Williams
1991 Nigel Mansell, Williams
1990 Alain Prost, Ferrari
1989 Alain Prost, McLaren
1988 Ayrton Senna, McLaren
1987 Nigel Mansell, Williams
1986 Nigel Mansell, Williams
1985 Alain Prost, McLaren
1984 Niki Lauda, McLaren
1983 Alain Prost, Renault
1982 Niki Lauda, McLaren
1981 John Watson, McLaren
1980 Alan Jones, Williams
1979 Clay Regazzoni, Williams
1978 Carlos Reutemann, Ferrari
1977 James Hunt, McLaren
1976 Niki Lauda, Ferrari
1975 Emerson Fittipaldi, McLaren
1974 Jody Scheckter, Tyrrell
1973 Peter Revson, McLaren
1972 Emerson Fittipaldi, Lotus
1971 Jackie Stewart, Tyrrell
1970 Jochen Rindt, Lotus
1969 Jackie Stewart, Matra
1968 Jo Siffert, Lotus
1967 Jim Clark, Lotus
1966 Jack Brabham, Brabham
1965 Jim Clark, Lotus
1964 Jim Clark, Lotus
1963 Jim Clark, Lotus
1962 Jim Clark, Lotus
1961 Wolfgang von Trips, Ferrari
1960 Jack Brabham, Cooper
1959 Jack Brabham, Cooper
1958 Peter Collins, Ferrari
1957 Tony Brooks/Stirling Moss, Vanwall
1956 Juan Manuel Fangio, Ferrari
1955 Stirling Moss, Mercedes
1954 José Froilan Gonzalez, Ferrari
1953 Alberto Ascari, Ferrari
1952 Alberto Ascari, Ferrari
1951 José Froilan Gonzalez, Ferrari
1950 Nino Farina, Alfa Romeo