Liikenneturvan teettämän kyselyn mukaan ajamista väsyneenä pidetään vakavampana liikennerikkomuksena kuin alkoholin vaikutuksen alaisena ajoa. Noin neljä viidestä pitää väsyneenä ajamista vakavana rikkomuksena.
Pääkuvan videoTältä näyttää autoilu rattijuopon silmin |
Valtaosa suomalaisista pitää väsyneenä ajamista erittäin vakavana tai melko vakavana liikennerikkomuksena. Lähes neljä viidestä eli 78 prosenttia vastanneista oli tätä mieltä.
Suhtautuminen alkoholin vaikutuksen alaisena ajoon on lievempää: 68 prosenttia suomalaisista kokee maistissa ajon erittäin tai melko vakavana rikkomuksena.
– Väsymystä löytyy monen onnettomuuden taustalta, ja se herkistää myös vaaratilanteille. Väsymyksen ajokykyä heikentävä vaikutus korostuu entisestään, jos nauttii vähäänkään alkoholia, pohtii Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tuula Taskinen.
Taskinen lisää, että kesän aktiviteetit ja valoisat yöt houkuttelevat valvomaan ja monella myös lisäämään alkoholin kulutusta.
– Pieni tissuttelu yhdistettynä valvomiseen kostautuu nopeasti tien päällä, hän sanoo.
Salakavala väsymys
Onnettomuuteen ei tarvita varsinaista rattiin nukahtamista – pelkkä tarkkaavaisuuden herpaantuminen riittää. Liikenneturvan kyselyyn vastanneista 16 prosenttia kertoi joutuneensa väsyneenä ajamisen takia vaaratilanteeseen ainakin kerran viimeisen vuoden aikana.
Taskisen mukaan moni ajattelee, että ratissa voi sinnitellä ajosuorituksen läpi.
– Aivot aloittavat nukkumisen kuitenkin ilman erillislupaa. Kun väsymys iskee, silmänräpäysten kesto pitenee ja luomet ovat pidempään kiinni. Näistä puolen sekunnin lipsahduksista voidaan helposti liukua muutaman sekunnin mikrouneen, Taskinen kertoo.
Väsymyksen ratissa ja ajaessa nukahtamisen ehkäisee parhaiten riittävä lepo ennen ajosuoritusta. Myös oikein ajoitetut tauot kannattaa ottaa huomioon kesän automatkoja suunnitellessa. Lähes joka kymmenes kuljettaja kertoi joutuneensa vaaratilanteeseen, kun oli ajanut liian pitkään ilman taukoja.
– Olennaista olisi oppia tiedostamaan oma vireystila ja tunnistamaan väsymyksen ensimerkit. Näin auton saa ohjattua levähdysalueelle tai huoltoasemalle ennen kuin vaaratilanteita pääsee kehittymään, Taskinen sanoo.
Lähde: Liikenneturva