Poliisin noin 1 600 autosta puolet on tunnuksettomia siviilipoliisiautoja. Mutta mihin niitä oikein käytetään ja saako niillä enemmän tulosta aikaan?
Poliisihallituksen ylitarkastaja Risto Laine kertoo MTV Autoille, että poliisi hankkii ja varustelee tunnuksellista, monipuolisella valvonta- ja viestintävälineistöllä varustettua partioautokalustoa ainoastaan välttämätöntä tarvetta vastaavan määrän.
– Tunnuksellisen kaluston määrä eri paikkakunnilla on sovitettu vastaamaan poliisiyksiköiden tehtäviä, toimintaympäristön asettamia vaatimuksia ja partiotehtäviin käytettäviä henkilöstöresursseja, Laine kertoo.
Laineen mukaan tunnuksettomia poliisiautoja käytetään muun muassa rikostutkijoiden liikkumiseen sekä sellaisiin poliisitehtäviin, joissa tunnuksellisen poliisiajoneuvon käyttö ei ole tehtävän kannalta tarkoituksenmukaista tai tarpeellista.
Osa tunnuksettomasta autokalustosta on varustettu erityisvälineistöllä, kuten esimerkiksi rikostekniikan tutkimusvälineillä.
– Rikostutkimusauto saapuu tapahtumapaikoille usein muita poliisiajoneuvoja myöhemmin, eikä tunnuksellisuus toisi työhön mitään lisäarvoa, Laine perustelee.
Laine kertoo, että osa poliisin tunnuksettomasta henkilöautokalustosta on varusteltu erityisesti liikenteenvalvontatehtäviin.
– Näitä autoja käytetään ajotapavalvontaan, kuten esimerkiksi ohituskäyttäytymiseen tai risteysajoon. Ajotapavalvonta-autoilla tehdään tietenkin myös nopeusvalvontaa.
Etuvetoisia diesel-farkkuja
Poliisi hankkii kaikki ajoneuvonsa valtion yhteishankintayksikkö Hansel Oy:n kilpailuttamilta toimittajilta. Merkki ja malli määräytyvät kussakin autoluokassa ensisijaisesti kilpailutuksessa määräytyneen hinnan mukaan, joten neljän vuoden sopimuskauden päättyessä ”suosikki” saattaa aina vaihtua.
– Yleisesti voidaan todeta, että poliisin henkilöautot ovat viime vuosina olleet pääasiassa etuvetoisia farmarimallisia dieselmoottorilla varustettuja autoja.
Vaatimukset riippuvat ajoneuvon ensisijaisesta käyttötarkoituksesta. Tunnuksettomat ajotapavalvonta-autot ovat yleensä hiukan tavanomaista partioautoa suorituskykyisempiä henkilöautoja.
Laineen mukaan siviilipoliisiautoa on vaikea erottaa tavallisesta perhefarmarista.
– Antennivarustus ja hälytyslaitteet sekä mahdolliset viestintä-, tutka- ja muut laitteistot pyritään sijoittamaan liikenneturvallisuussyistä mahdollisuuksien mukaan siten, etteivät ne aiheuta vaaraa kolaritilanteessakaan.
Saako siviilipoliisi enemmän kaahareita kiinni?
Laineella ei ole tilastoihin perustuvaa tietoa siitä, käräyttääkö siviilipoliisiautolla liikkuva partio enemmän autoilijoita kuin tunnuksilla varustetulla autolla ajava partio.
– Liikenteenvalvontaan erikoistuneet poliisit, joiden työvälineenä on ajotapavalvontaan varusteltu suorituskykyinen auto, saavat varmasti työvuorossaan tehokkaasti parannettua kaikkien tienkäyttäjien turvallisuutta – varsinkin puuttuessaan vakavaan piittaamattomuuteen.
– Sellainen saattaa jäädä tunnuksellisen poliisiajoneuvon miehistöltä havaitsematta, koska vaarallisesti liikenteessä käyttäytyvä kuljettaja todennäköisesti muuttaa hetkeksi ajotapaansa tunnuksellisen poliisiajoneuvon havaitessaan, Laine kertoo.