Millainen on poliisin naamioitu erikoispartioauto? Tehokkaimmissa VATV-autoissa noin 300 heppaa – MTV tutustui

Poliisilla on kameravalvonnan ja perinteisten poliisiautojen lisäksi käytössään myös vähemmän tunnettuja tapoja valvoa liikennettä. Pääsimme tutustumaan liikennevalvonnassa käytettävään tehokkaaseen siviilipoliisiautoon. Lisää aiheesta Rikospaikassa MTV3-kanavalla keskiviikkona kello 22.35.

Poliisi suorittaa liikennevalvontaa tunnuksellisten poliisiautojen lisäksi myös tunnuksettomilla autoilla, joita kutsutaan kansankielisesti siviilipoliisiautoiksi. Tavallisten siviiliautojen lisäksi poliisilla on käytössään VATV-autoja, eli niin sanotun vaativan ajotapavalvonnan erikoispartioautoja.

VATV-käytössä suositaan karvalakkimalleja tehokkaampia henkilöautoja, joissa on tyypillisesti vähintään 250 hevosvoimaa. Tällaisia autoja ovat muun muassa Ford Focus ST ja Skoda Octavia RS. Poliisilla on kuitenkin käytössään myös noin 300-heppaista VATV-kalustoa, mutta tarkkaa tietoa määristä ja malleista se ei kerro. 

Tavallisilta henkilöautoilta näyttävät VATV-autot ovat normaaleja partioautoja suorituskykyisempiä, mutta muuten ne ovat samanlaisia kuin kaupasta löytyvät mallit. Autoissa on tavanomainen poliisivarustelu radioineen, tutkineen, antenneineen ja hälytysvaloineen, mutta ulospäin erot siviilimalliin eivät juurikaan näy – kuten ei ole tarkoituskaan. Suorituskyvyltään VATV-autot eivät eroa kaupassa myytävistä autoista.

Mihin siviilipoliisiautoja käytetään?

Hämeen poliisin ylikonstaapeli Petri Molander esitteli Rikospaikka-ohjelmalle yhtä VATV-käytössä olevaa, mutta pian eläköityvää ajoneuvoa. Katso artikkelin yläpuolella olevalta videolta, miltä poliisin Ford Focus ST näyttää.

VATV-autolla ei aina lähdetä pysäyttämään liikennerikkomuksesta kärähtänyttä, vaan tehtävä saatetaan antaa toiselle partiolle, joka liikkuu tunnuksellisella partioautolla. Pysäytetty ei aina välttämättä edes tiedä, minkä auton kyydistä hänen rikkeensä on bongattu.

– Jos jotain epäselvyyttä tulee, niin ne käydään läpi ja ja näytetään tarvittaessa jopa nauhalta ne suoritukset, Molander sanoo.

Kuljettajille erikoiskoulutus

Ylikomisario Jouni Takala Hämeen poliisista kertoo, että VATV-auton rattiin ei ole jokaisella poliisilla asiaa. Niiden käyttöön järjestetään erikoiskoulutus, johon sisältyy muun muassa kovavauhtista rata-ajoa.

Takalan mukaan VATV-auton kuljettajan on kyettävä kestämään vauhtia ja tekemään oikeita ratkaisuja myös kovassa nopeudessa.

– Meistä kaikista ei ehkä ole sellaiseen ääriolosuhteissa ajamiseen, Takala sanoo.

Miksi poliisi tarvitsee tehokkaita tunnuksettomia autoja? Poliisi kertoo artikkelin yläpuolella olevalla videolla myös sen, miten siviilipoliisiauton pysäyttämäksi joutunut kuljettaja tyypillisesti reagoi tilanteeseen.

Rikospaikka keskiviikkoisin kello 22.35 MTV3-kanavalla!

Lue myös:

    Uusimmat