Leppävaaran VPK:lle paloauto, joka on Suomessa ainoa laatuaan: "Kymmeniä käyttötarkoituksia"

0:45img
Tämä paloauto voi pelastaa henkiä jopa paikoillaan seisomalla.
Julkaistu 16.05.2021 10:59

Ville Järveläinen

Leppävaaran VPK:ssa Espoossa on otettu käyttöön Suomen ensimmäinen paloauton runkoon rakennettu TMA- eli törmäysvaimenninajoneuvo. Kyseessä on samalla ensimmäinen kerta, kun suomalaisia pelastajia koulutetaan toimimaan TMA-paloauton kanssa.

Leppävaaran vapaapalokunnan edellinen sammutusauto jäi ylimääräiseksi keväällä 2020, kun se sai käyttöönsä Länsi-Uudenmaan pelastuslaitokselta uudemman ajoneuvon.

Aktiivipalveluksensa päättänyt hälytysajoneuvo on palokuntayhdistyksen omistama ja on uudesta saakka nauttinut kohtuullisesta käytöstä sekä hyvästä huolenpidosta. Leppävaaran VPK:n mukaan sillä onkin teknistä käyttöikää vielä paljon jäljellä.

Ikä kuitenkin vaikuttaa auton myyntihintaan merkittävästi, joten vuosimallin 1996 Mercedes-Benzin myyminen ei vaikuttanut vaihtoehdoista parhaimmalta. Palokunnassa perustettiin toimikunta, joka ryhtyi pohtimaan, miten autoa voitaisiin vielä hyödyntää.

Lue myös: Stadin brankkareille sähköauto yli 100 vuoden tauon jälkeen – edellisestä jäi vähän huono maku: "Usein kävi niin, että..."

Suomen ensimmäinen TMA-paloauto

Törmäysvaimenninajoneuvon tarkoituksena on parantaa sekä pelastajien että sivullisten turvallisuutta tien päällä tapahtuvien pelastusoperaatioiden aikana erikoisvalmisteisella törmäysvoimia vähentävällä turvatyynyllä.

– Suomessa on tyypillisesti lähdetty liikkeelle siitä, että paloautolla suojataan pelastajien toiminta. TMA-ajoneuvo tekee saman, mutta suojelee myös sitä, joka sattuisi ajoneuvoon törmäämään. Se on se uusi ulottuvuus, palokunnan päällikkö Sampo Salmi Leppävaaran VPK:sta kertoo MTV Uutisille.

TMA-ajoneuvoja käytetään nykyään tieverkoston ylläpidollisten toimenpiteiden aikana muun muassa Destian toimesta, mutta nämä ajoneuvot eivät ole olleet paloautokalustoa eivätkä samaan tapaan pelastuslaitoksen hyödynnettävissä.

Pelastuslaitokset ovatkin suojanneet omaa toimintaansa raskaalla paloautokalustolla. Paloautoja on käytetty pelastajien turvana puhtaasti fysiikan laeista johtuen.

– Mitä enemmän on rautaa välissä, sitä turvallisempaa paloauton takana on tehdä töitä, Salmi kiteyttää.

Raskas paloauto ei kuitenkaan ole sellaisenaan täydellinen ratkaisu turvaamiseen, sillä siihen törmääminen aiheuttaa helposti alkuperäistä onnettomuutta pahempaa jälkeä. Lisäksi tehtävä sitoo silloin kalliin ajoneuvon, jolla voisi olla samaan aikaan käyttöä toisaalla. Riskinä on myös palveluksessa olevan kalliin ajoneuvon vaurioituminen.

Palokuntalaiset ideoivat viisimetrisen törmäysvaimennintyynyn, joka kiinnitettiin paloauton perään.

Näin se toimii

TMA-ajoneuvon taakse kiinnitetty hydraulisesti toimiva tyyny lasketaan alas saavuttaessa esimerkiksi onnettomuuspaikalle. Tyynyn laskeutuessa sen takaa paljastuvat erittäin näkyvät varoitus- ja liikenteenohjausvalot, suurikokoinen jakajanuoli sekä punakeltaiset heijastinpalkit, jotka parantavat havaittavuutta myös kirkkaassa päivänvalossa.

Mikäli nämäkään selkeät varoitukset eivät kiinnitä autoilijan huomiota ajoissa, on kaikin tavoin parempi vaihtoehto törmätä törmäysvaimentimeen kuin paloauton perään. Sen lisäksi, että tyyny auttaa vähentämään henkilövahinkoja, on huomattavasti halvempaa korjata tai vaihtaa törmäysvaimennin kuin ostaa uusi paloauto.

Leppävaaran VPK:n TMA-ajoneuvon kustannustehokkuutta alleviivaa entisestään se, että ratkaisu on toteutettu käytöstä poistettuun paloautoon.

– Suomessa vapautuu vuosittain kymmeniä paloautoja, jotka eivät sovellu enää alkuperäiseen tehtäväänsä. Vanhan paloauton alustalle saadaan näin annettua uusi elämä, Salmi kertoo.

Uusi täysin varusteltu paloauto voi maksaa puolikin miljoonaa euroa, kun taas käytöstä poistettuja ajoneuvoja saa muutamalla kymmenellä tuhannella eurolla.

Törmäysvaimentimen sekä ajoneuvon modernisoinnin ja tarvittavan irtokaluston kokonaiskustannukset olivat Salmen mukaan yhteensä noin 55 000 euroa. Valoja vaihdettiin ledeihin, ja perinteiset sinivilkut saivat rinnalleen myös keltavilkut, joiden näkyvyys on päivänvalossa parempi. Vakuutusyhtiö LähiTapiola sponsoroi hankintaa 40 000 eurolla.

"Yksi harvoista ajoneuvoista, joka on parhaiten hyödyksi seistessään paikoillaan" 

Leppävaaran VPK:lla on palokuntasopimus Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen kanssa. Tällä hetkellä he käyvät neuvotteluja siitä, miten ja millaisissa tilanteissa TMA-paloauto voitaisiin ottaa mukaan tehtävälle.

Sitä, millaiseen ja kuinka aktiiviseen käyttöön Leppävaaran VPK:n TMA-paloauto lopulta päätyy, on Salmen mukaan vaikea arvioida, sillä kokemusta tämän tyyppisistä ajoneuvoista ei ole Suomessa.

Onnettomuuspaikalla turvaamisen lisäksi ajoneuvo on varustettu suoriutumaan myrskyvauriopuiden raivauksista sekä esimerkiksi lisävesiselvityksistä tulipalotilanteessa palopostiverkoston pisteistä.

– Me olemme löytäneet tälle ajoneuvolle kymmeniä käyttötarkoituksia.

Leppävaaran VPK haluaa Salmen mukaan toimia pioneerina sekä TMA-ajoneuvojen käytössä että aktiivikäytöstä eläkkeelle jääneiden paloautojen hyödyntäjänä.

– Tämä on yksi harvoista ajoneuvoista, joka on parhaiten hyödyksi seistessään paikoillaan keskellä tietä.

Paloauton runkoon rakennettuja törmäysvaimenninajoneuvoja hyödynnetään aktiivisesti muun muassa Ruotsissa. Siellä sellainen saattaa lähettää tehtävälle paitsi onnettomuuspaikan turvaksi että varmistamaan moottoritien varteen hyytyneen auton turvallinen siirtäminen hinausauton kyytiin.

Lue myös: Kolarissa pelastetaan henkiä yli miljoona kilometriä ajetulla piipaa-autolla: "Eihän sitä saisi rakastua kuin omaan vaimoon, mutta..."

Tuoreimmat aiheesta

Autot