Skoda on kasvanut VW-konsernin alaisuudessa tuottoisaksi ja melko suureksi automerkiksi. Nykymaailmassa mikään ei kuitenkaan riitä, joten kasvun pitää jatkua. Tämä tarkoittaa uusia malleja. Tässä Skodan tärkeimmät lähivuosien uutuudet.
Karhun rooli
Kodiaq on todella tärkeä malli Skodalle, sen varaan lasketaan paljon lähitulevaisuuden kasvutavoitteista. Ja mikä on laskiessa... Kodiaq on iso ja tilava, ja sen näyttäviin kuoriin on pakattu lähes kaikki saatavilla oleva uusi VW-tekniikka. Lisää Kodiaqista voit lukea tästä.
---
Terävämpi kaupunkimenijä
Volkswagen uudisti jo Upin tänä kesänä, ja pian saman kohotuksen kokee Citigo. Uusi keulailme ja konepelti sekä keulalle saatavat LED-valot antavat Skoda-pienokaiselle entistä tuimemman ilmeen. Citigo vaikuttaa myös optisesti entistä leveämmältä. Myös takavalot uusitaan, ja ohjaamon laatuvaikutelmaa nostetaan uusilla materiaaleilla. Moottorivalikoima laajenee turboversiolla litrasesta kolmipytystä.
---
Octavian uudet kujeet
Octavian facelift ensi vuonna on sen verran pieni, ettei sitä meinaa edes huomata. Näin siitä huolimatta, että kaikki A-pilariin asti ulottuvat peltiosat on tarkoitus pistää uusiksi. Näkyvin piirre on uudet ajovalot. Octaviasta tulee tavallaan nelisilmäinen, sillä molempien ajovaloumpioiden sisällä on kaksi pyöreää lamppua. Se erottaa Octavian uudesta Superbista. Sukunäköä Superbiin korostetaan puolestaan konepellin terävämmällä pokkauksella. Perään uutta ilmettä tuovat LED-takavalot. Moottorivalikoima pysynee ennallaan, mutta kaikkien moottorien tehokkuutta on parannettu eli kulutuslukemat tulevat laskemaan hieman nykyisestä.
---
Ja se kauniimpi Octavia
Skoda esitteli jo pari vuotta sitten Vision C -konseptin, joka voi hyvinkin konkretisoitua lähitulevaisuudessa tuotantoversioksi. Skodan nykyinen pääjohtaja Bernhard Maier haluaa herättää Skodalla yhä suurempia tunteita, ja Skodan uusi muotokieli on tässä tärkeässä asemassa. Ja mikä olisikaan parempi keino korostaa muotoilun merkitystä kuin esittelemällä Octaviasta neliovinen ja hyvin coupemainen malliversio? Sen keulalla voitaisiin samalla esitellä VW-konsernin uusi 1,5-litrainen bensaturbo, jonka tehoversiot tuottavat 130-200 hevosvoimaa.
---
Kasvava Lumimies
Yeti on yksi Skodan kestomenestyjiä, ja sen toinen sukupolvi esitellään ensi vuonna. Auton perusrakenteena toimii VW:n tuttu skaalautuva MQB-alusta. Uudistuksessa Yeti kasvaa hieman kokoa, sen kokonaismitta ulottuu jatkossa tasan 4,4 metriin. Samalla tarjolle tulevat uusimmat elektroniset avustimet ja viihdejärjestelmät, ja myös älypuhelimet pelaavat entistä paremmin yhteen auton kanssa.
---
Absolutely Fabia
Fabia uudistuu vuoden 2018 puolivälissä. Konepellin alle istutetaan litrainen ja kolmisylinterinen bensaturbo, joka korvaa nykyisen 1,2-litraisen ja nelisylinterisen moottorin. Myös ohjaamon materiaaleja sekä auton varustelistaa kohotetaan.
---
Lumimiehen pikkusisar
Ja koska Yeti kasvaa uuteen sukupolveen hieman, sen alapuolelle syntyy kuin luonnostaan tilaa hieman yli nelimetriselle uudelle pikkumaasturille. Pienet katumaasturit ovat tällä hetkellä suosiossa, ja myös Skoda haluaa osansa tästä suosiosta. Vain etuvetoisena valmistettava pikkumaasturi saa seuraa myös VW:n ja Seatin pikkumaastureista; koko malliperhe tulee pohjautumaan VW-konsernin uudelle pikkuautoja varten kehitetylle pohjalevylle, joka esitellään ensimmäisen kerran uudessa Seat Ibizassa ensi vuonna. Moottorivalikoima lähtee liikkeelle litraisesta ja 115-heppaisesta bensaturbosta.
---
Avoimin mielin?
Jotta Skoda voisi kasvaa kokonaan uuteen suuntaan ja houkutella mahdollisesti jopa kokonaan uusia asiakkaita, tähän tarvitaan kokonaan uusia tuotteita. Yksi mahdollisuus on kaksipaikkainen, etuvetoinen, pieni ja kohtuuhintainen roadster. Se pohjautuisi samalle pohjalevylle kuin Fabia. Uusi sympaattinen pikkuroadster avaisi myös Skodalla mahdollisen reitin USA:n markkinoille.