USA on ollut aasialaismerkeille pääasiallisesti tärkeämpi markkina-alue kuin Eurooppa. Tämä näkyy myös Detroitin autonäyttelyn (11.–24.1.2016) mallistotarjonnassa; iso on kaunista.
Acura Precision -konsepti: hyvältä näyttää
Hondan luksushaara Acura härnää eurooppalaisia premium-brändejä rapakon takana ja yrittää samalla myös haastaa Lexuksen. Detroitissa esitelty tuore ja futuristisen lennokas konseptiauto esittelee Acuran uutta muotokieltä. Neliovinen coupe on korimallina vielä muodikas, ja Acura puhaltaa segmenttiin uutta tulta kurvikkailla muodoillaan. Vaikka neliovinen coupe on sinänsä sanana paradoksi, Acura on oikeasti hyvän näköinen auto. Sen muotoilusta on vastuussa Kalifornian muotoilustudio. Auto on selkeästi konsepti, eli tuotantoon Precisionia tuskin kannattaa odottaa.
Honda Ridgeline: uusi yritys
Honda esitteli Ridgelinen Detroitissa vuonna 2005, ja nyt on vuorossa toinen sukupolvi – pienen tauon jälkeen. Hondan keskikokoinen avolava on kasvanut hieman; pituutta on tullut lisää 10 senttiä ja leveyttä peräti 13,7 senttiä. Konepellin alta löytyy 3,5-litrainen V6, ja auton saa joko etu- tai nelivetoisena. Jälkimmäiseen on tarjolla valmiita ajoasetuksia niin hyvää tienpintaa kuin hiekkaa, mutaa ja luntakin varten. Kiinnostus keskikokoisia avolavoja kohtaan on kasvussa USA:ssa, joka sopii Hondalle hyvin. Nissanilla ja Toyotalla on tarjota jenkeille täysikokoinen avolava, mutta Hondalta puuttuu tähän sopiva tekniikka. Ridgeline pohjautuu Hondan USA:ssa myymään ja valmistamaan isoon 7-paikkaiseen Pilot katumaasturiin.
Hyundai Genesis G90: varovaisesti kohti uutta
Hyundain uusi luksusbrändi Genesis ei varsinaisesti yllätä, sen 5,2 metriä pitkä lippulaiva G90 jatkaa tutulla Hyundai-linjalla. Hyundain mukaan kyseessä on S-Mercedestä muistuttava mutta selvästi edullisempi ylellinen limusiini. USA:ssa autoon tarjotaan kahta bensamoottoria. Pienempi näistä on 3,3-litrainen V6 ja suurempi 5-litrainen V8. G90:n saa joko taka- tai nelivetoisena. Matkustamisen mukavuutta parannetaan erinomaisella äänieristyksellä, joka tarkoittaa muun muassa sitä, että kaikissa ikkunoissa on käytetty ääntä eristävää lasia. Ja jos ohjaamoon kantautuu silti jonkun mielestä liikaa hälyääniä, niitä voi suodattaa lisäämällä radiosta kuuluvaa ja 17-kaiuttimen kautta kantautuvaa surround-äänen voimakkuutta.
Infiniti Q50 ja QX60: miten olisi pienet kauneusleikkaukset?
Nissanin luksushaara Infiniti toi Detroitissa parrasvaloihin peräti kolme uutuutta. Näistä kaksi pienempää kohdistuvat Q50:een ja QX60:een, joista ensimainittu sai keulalleen uuden kolmilitraisen tuplaturbo-V6:n (300 tai 400 hv). Taloudellisempaa etenemistä haikaileville tarjotaan puolestaan hybridiä, jossa on 3,5-litrainen V6 ja pieni sähkömoottori. Nissan Pathfinderiin perustuva 7-paikkainen QX60 on kokenut puolestaan kosmeettisia uudistuksia sekä saanut varustepäivityksiä.
Infiniti Q60: BMW:n 4-sarjan haastaja
Infinitin isoin uutuus Detroitissa on kokonaan uusi Q60. Sen takapäätä katsellessa ei ole hetkeäkään epäselvyyttä, että japanilaisten tähtäimessä on BMW:n nelossarja – joskin Infinitin muodoissa on selvästi myös kuutos-Bemaria. Linjakkaista muodoista kertoo myös auton erittäin alhainen ilmanvastuskerroin 0,28. Keulan ilme on puolestaan tuima ja tuo mieleen hieman Audi A5:n. Kokonaisuus on puhutteleva. Q60:n voimalinjasto on pitkälti sama kuin Q50:ssä. Tarjolla on sekä tuplaturbo-V6 että Daimlerilta lainattu ahdettu kaksilitrainen bensakone. Kaikkien moottorien jatkeena on 7-portainen automaatti.
Kia Telluride -konsepti: Schreyer nokittaa Bentleyn
Yksi viime vuoden kohutuimmista sporttimaastureista oli Bentley Bentayga, ja Kian uusi konseptiauto on hieman kuin sen ja Kia Soulin fuusio. Ison 7-paikkaisen maasturin erityispiirteitä ovat kaappariovet, pistokehybriditekniikka sekä Kian uusimmat muotoilujipot. Auto perä muistuttaa hieman Volvo XC90:ää, jonka takavalot ovat valahtaneet alas. Kialla on ollut USA:ssa myynnissä iso katumaasturi ennenkin, mutta se ei menestynyt kovin hyvin. Nyt Kia kokeilee selvästikin kepillä jäätä, eli jos konsepti saa myönteisen vastaanoton, se jalostunee tuotantoon muutaman vuoden sisällä. Konseptin tekniikkaa pohjautuu Sorentoon, jonka akseliväliä on venytetty noin 30 sentillä.
Lexus LC500 Coupe: LFA:n perillinen
Toyotan luksushaara jatkaa uusitumistaan valitsemallaan rohkealla polulla. Lexuksen mukaan LC500 Coupe on iso ja ylellinen coupe, mutta moni näkee sen myös LFA:n epäsuorana ja hieman tavanomaisempana perillisenä. Näyttävä etumoottorinen, 4,76 metriä pitkä ja takavetoinen LC500 omaa paljon samoja piirteitä kuin kolme vuotta sitten Detroitissa esitelty LF-LC-konsepti. Keula on tuttua nyky-Lexusta, ja sitä seuraa matala sekä leveä koppa. Katto madaltuu linjakkaasti perää kohden, ja muodoissa on samaan aikaan sekä pyöreyttä että terävyyttä. Auton tekniikka on kasattu kokonaan uudelle pohjalevylle, joka on japanilaisten mukaan jäykin koskaan Lexuksessa ollut rakenne – siis jäykempi kuin LFA:ssa aikoinaan. Se kertoo paljon. Moottori on tuttu 5-litrainen vapaasti hengittävä V8, jonka arvot ovat 473 hv ja 527 Nm. Auton erikoisuus on 10-portainen automaattivaihteisto.
Nissan Titan Warrior -konsepti: macho, macho man
Avolavojenkin pitää olla nykyisin bodatun näköisiä, kuten Ford on Raptoreillaan todistanut. Näin ollen Nissan on kohentanut perus-Titanin ilmettä korottamalla sitä 10 sentillä, jotta auton alle on saatu isot 37-tuumaiset off road -renkaat. Häijyä ilmettä on korostettu vielä mattaharmaalla maalipinnalla sekä pullistelevilla pohjapanssareilla. Konepellin alla pauhaa Cumminsin 5-litrainen turbodiesel, jonka jatkeena on Aisinin 6-lovinen automaatti. Auto on virallisesti vielä konsepti, mutta sisäpiiristä heruneiden tietojen mukaan Nissan harkitsee auton ottamista tuotantoon.