Skoda esittelee täysin uuden Scala-mallinsa vielä tämän vuoden aikana, ja myyntiin auto saadaan ensi keväänä. Nyt tsekkiläisvalmistaja on paljastanut autosta runsaasti teknisiä tietoja.
Skoda korvaa parhaat päivänsä nähneen Rapidin nykyaikaisemmalla Scalalla, jolla on tarkoitus kilpailla aiempaa tasaväkisemmin Volkswagen Golfin ja Ford Focuksen kanssa. Scala on Rapidin kokoluokkaa eli se asettuu Octavian alapuolelle, mutta tuoreiden tietojen valossa lähinnä ulkomitoiltaan.
Scala nimittäin tarjoaa takapenkkiläisille yhtä paljon polvitilaa ja jopa enemmän pääntilaa kuin Octavia. Takakontti on Skodan mukaan luokkansa tilavimpia 467 litralla (penkit kaadettuna 1 410 litraa).
Uutukaisen myötä Skoda muuttaa myös brändäystään. Scalan perässä ei ole enää valmistajan perinteikästä siipilogoa, vaan versaaleilla kirjoitettu teksti Skoda.
Scalan takavilkut ovat ensimmäistä kertaa Skodan historiassa dynaamiset eli valokuvio liikkuu. Ohjaamossa nähdään 10,2-tuumaisen virtuaalisen mittariston lisäksi jopa 9,2-tuumainen kosketusnäyttö.
Uuden sukupolven Skoda Connect -järjestelmä mahdollistaa muun muassa ovien avaamisen ja lukitsemisen kännykkäsovelluksen avulla. Auton tietoviihdejärjestelmä ja karttapalvelut voidaan päivittää verkon yli ilman vierailua merkkihuollossa.
Scala on myös ensimmäinen Skoda, jossa on digitaalinen sim-kortti eli eSIM, joka mahdollistaa nopean 4G-yhteyden.
Moottorivaihtoehtoja on viisi, ja niiden teholukemat asettuvat 90 ja 150 hevosvoiman välille.
– Scala merkitsee uuden ajan alkua Skodan kompaktimallistossa. Se on täysin uusi tuote, joka nostaa rimaa koko segmentissä niin teknologian kuin turvallisuuden ja muotoilunkin saralla, Skodan pääjohtaja Bernhard Maier kertoo.