Skoda Fabia ei ole saanut kunnon päivitystä vuosiin, mutta nyt saa – mukana nokkela ominaisuus, joka pienentää kulutusta kovissa nopeuksissa

0:34img
Tässä esimakua Skodan aivan uudesta Fabiasta.
Julkaistu 25.02.2021 11:36

Ville Järveläinen

Skodan toiseksi eniten valmistettu automalli on uudistumassa perusteellisesti. 

Ensimmäisen sukupolven Skoda Fabia esiteltiin vuonna 1999,  ja vuotta myöhemmin markkinoille saatiin farmarikorinen Combi. Autot löysivät ostajansa, sillä niitä myytiin vuosien varrella yhteensä 1,8 miljoonaa kappaletta.

Toisen sukupolven malli nähtiin Geneven autonäyttelyssä vuonna 2007, ja odotukset uudelle sukupolvelle olivat kovat. Ne myös lunastettiin, sillä kolmannen sukupolven tullessa markkinoille vuonna 2014, oli toista sukupolvea myyty 1,7 miljoonaa kappaletta.

Vuonna 2018 toteutettu kasvojenkohotus toi kolmannen sukupolven Fabiaan lisää turvallisuusvarusteita ja päivitetyt tietoviihdejärjestelmät. Pian markkinoilta poistuvaa mallia on sitäkin valmistettu jo yli miljoona kappaletta. Yhteensä Fabioita on myyty maailmanlaajuisesti noin neljä ja puoli miljoonaa kappaletta.

Lue myös: Skoda ottaa käyttöön nokkelan toiminnon, joka olisi täydellisessä maailmassa ollut kaikissa autoissa jo kauan

Fabian kolme tärkeintä markkina-aluetta ovat Saksa, valmistajan kotimaa Tsekki sekä Iso-Britannia. Fabia on Skodan toiseksi valmistetuin malli Octavian jälkeen.

Suomessa Fabioita ensirekisteröitiin viime vuonna vaatimattomat 624 kappaletta, mutta edellisvuonna yli 1 200. Vuosina 2018 ja 2017 Fabioita pistettiin kilpiin 1 500 ja 1 600 kappaletta.

Säädettävä jäähdytinsäleikkö

Fabia on yksi ensimmäisistä kokoluokkansa autoista, jossa on säädeltävät jäähdytysilmasäleiköt etupuskurin alaosassa. Ratkaisu optimoi auton aerodynamiikkaa ja parantaa jäähdytyksen tehokkuutta.

Kun jäähdytysilmaa tarvitaan vähän, lamellit sulkeutuvat parantaen auton aerodynamiikkaa. Skodan mukaan lamellien sulkeminen pienentää kulutusta noin 0,2 litralla sadalla kilometrillä, kun ajetaan 120 tuntikilometrin nopeudella.

Suurempaa jäähdytystehoa tarvittaessa tai autolla hetkeksi pysähdyttäessä järjestelmä avaa lamellit, jolloin moottoritilaan pääsee virtaamaan maksimimäärä ilmaa.

Muitakin nokkelia ratkaisuja

Skoda tykkää paukutella henkseleitään pienillä arkea helpottavilla keksinnöillään, joita sen markkinointiosasto nimittää simply clever -ratkaisuiksi. Uudessa Fabiassa se kertoo niitä olevan peräti 43.

Lue myös: Skodalta ”yksinkertaisesti näppärä” ratkaisu jokaisen autoilijan arkiseen pulmaan – säästäisikö sinunkin hermojasi?

Tällaisia ratkaisuja ovat muun muassa renkaiden kulutuspintasyvyyden mittaustulkillinen jääraappa tankin luukun sisäpinnassa, pysäköintilipun pidin A-pilarissa tuulilasin sisäpuolella, etumatkustajan istuimen eteen kääntyvä selkänoja, säilytystasku hattuhyllyn alapinnassa, USB-C-liitäntä kattokonsolissa taustapeilin juuressa sekä älypuhelintaskut takana matkustaville etuistuimien selkänojien taustoissa.

Moottorivalikoima kasvaa

Uuteen Fabiaan on tarjolla neljä bensakonetta eli enemmän kuin nykymalliin. Tehohaarukka on 80–150 hevosvoimaa.

Kaikki neljä moottoria lukeutuvat Volkswagen-konsernin uuteen EVO-moottorisukupolveen, joka tarjoaa parhaimmillaan 10 prosentin parannuksen taloudellisuuteen.

Tulevan Fabian moottoreista yksi on monipisteruiskutusmoottori (MPI) ja kolme TSI-suoraruiskutusmoottoreita. Karvalakkimallin konepellin alta löytyy kolmisylinterinen ja 80-heppainen 1.0 MPI. Voima välittyy etupyörille uuden viisivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston kautta.

Kokoa kasvanut ja aiempaa tilavammaksi kuvailtu Fabia sijoittuu Skodan mallistossa Scalan alapuolelle. Auto saa ensi-iltansa tänä keväänä.

Lue myös: Skoda sai patentin niin järkeenkäyvälle idealle, että on suoranainen ihme, ettei kukaan ole keksinyt sitä aiemmin

Lähde: Skoda, Autoalan Tiedotuskeskus

Tuoreimmat aiheesta

Autot