Helsingin messukeskuksen esiintymislavoilla on keskusteltu virtuaalitodellisuuden mahdollisuuksista ja näkymistä ja lisäksi useiden laitevalmistajien virtuaalitodellisuus-tuotteita on ollut uteliaiden kokeiltavana yritysten esittelypisteillä.
Erotellaanpa ensin pari termiä: "Augmented Reality" ja "Virtual Reality eli VR". Augmented reality eli lisätty todellisuus on teknologisilla elementeillä terästettyä todellisuutta. Käyttäjä voi esimerkiksi saada kännykkänsä näytön kautta informaatiota tosielämässä katsomastaan asiasta. AG-alan pioneeri Ambarish Mitra puhuu asiasta "paranneltuna tai tehostettuna todellisuutena".
Virtual Reality (VR) eli varsinainen virtuaalitodellisuus onkin sitten jo tosielämästä täysin erillinen maailmansa, johon voi eristäytyä virtuaalilasien avulla.
Pelimoottori Unityn perustaja David Helgason hehkutti virtuaalitodellisuuden tarjoamia mahdollisuuksia, mutta muistutti, että siihen liittyy myös riskejä. Hän totesi, että omat oletukset asian tiimoilta on osattava nollata useita kertoja, ennenkuin markkinat virtuaalitodellisuudelle ovat toden teolla valmiina.
Startupeilla vahva usko virtuaalitodellisuuteen
Vaikka virtuaalisuustodellisuus ja markkinat sen ympärillä hapuilevat vasta alkumetreillä, niin usko keinotodellisuuden voimaan on startup-yritysten keskuudessa sangen vahvaa:
Teknologiayhtiö Samsungin tilaaman kyselytutkimuksen mukaan Slushiin osallistuvista startup-yrityksistä 97 prosenttia uskoo, että virtuaalitodellisuus tulee tarjoamaan uusia mahdollisuuksia etäopetukseen.
Kyselyssä tiedusteltiin noin 400 Slushiin osallistuvalta startup-yritykseltä virtuaalitodellisuuden ja VR-tekniikan tulevaisuuden näkymistä. Kysely osoitti, että virtuaalitodellisuus on lähes kaikkien mielessä, ja enemmistö yrityksistä uskoo, että VR tulee jollain tavoin kytkeytymään yrityksen toimintaan lähitulevaisuudessa.
Vaikka markkinoilla on vasta muutamia VR-laitteita, jo yli puolet kyselyyn vastanneista oli kokeillut virtuaalitodellisuuslaseja. Moni vastanneista uskoi, että VR:ää tullaan hyödyntämään eniten pelaamisessa. Suosituksi käyttökohteeksi mainittiin myös 3D-mallinnus.
Valtaosa vastaajista oli vakuuttuneita siitä, että suosituimmat sosiaalisen median palvelut tulevat hyödyntämään VR-teknologiaa lähitulevaisuudessa.
Kyselyn toteutti OSG Viestintä marraskuussa 2015, ja siihen vastasi 390 Slush-tapahtumaan osallistuvaa startup-yritystä eri maista.