Virtuaalitodellisuuden käyttö liikemaailmassa on kovassa kasvussa ja osin jo arkipäivääkin.
Esimerkiksi tehtaiden suunnittelutöitä ja koulutusta hoidetaan jo 360-asteen videoiden ja virtuaalitodellisuuden kanssa. Myös esimerkiksi parhaillaan käynnissä olevan Nordic Business Forumin kaikkia puheita voi seurata virtuaalitodellisuuslaitteilla.
360-asteen videokamerat kuvaavat puhujia esiintymislavalla ja tavallisen tabletin käyttäjä voi seurata tapahtumaa mistä tahansa, liikuttaa näkymää mielensä mukaan ja virtuaalilaseilla tuntea olevansa paikan päällä. Tällaiset live-videoinnit ovat vasta pieni osa virtuaalitodellisuuden eli VR:n käytöstä liike-elämässä.
Pieni suomalaisfirma FinCloud.tv on kolmen kysytyimmän virtuaalitodellisuusyhtiön joukossa maailmassa. Asiakkaina on niin autonvalmistajia kuin vaikkapa ostoskadun liikkeet San Josessa. Myös teollisuudessa ollaan löytämässä virtuaalitodellisuuden hyödyt. Kasvuodotukset alalla ovat kovat.
– Näemme paljon potentiaalia koulutuksessa, lääketieteessä ja interaktiivisen koulutusmateriaalin tekemisessä. Se (virtualitodellisuus) on hyvin luonnollinen tapa kokea ja nähdä se tila. Sitten voimme rakentaa oppimisympäristöjä tähän ympärille, toteaa FinCloud.tv:n varatoimitusjohtaja Juha Kela.
Nordic Business Forumin teemoina ovat tänä vuonna digitalisaatio, markkinointi ja yrityskulttuuri.