Somejätti Facebook on kokemassa perusteellisen muutoksen. Syynä on Facebookin siirtyminen sosiaalisen median yhtiöstä niin sanotuksi metaversumiyhtiöksi.
Facebook vaihtaa nimeään, uutisoi aiemmin tällä viikolla yhdysvaltalainen teknologiasivusto The Verge. Muutoksen taustalla on se fakta, että Facebook on nykyään paljon enemmän kuin pelkkä Facebook-niminen somealusta.
Itse alustan nimi on säilymässä ennallaan. Nimimuutos koskee sen sijaan taustalla olevaa yhtiötä, joka tätä nykyä omistaa varsinaisen Facebook-sivuston lisäksi muun muassa kuvanjakopalvelu Instagramin sekä pikaviestisovellus WhatsAppin, mutta myös paljon muuta kuin sosiaalisen median palveluja.
Google teki vastaavan tempun vuonna 2015, kun emoyhtiö muutti nimensä Alphabetiksi.
Lue myös: Facebook rakentaa "metaversumia" – ilmoitti luovansa tuhansia työpaikkoja Eurooppaan
Facebookin perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg on kertonut Facebookin näkevän itsensä metaversumiyhtiönä, ei sosiaalisen median yhtiönä. Muutoksen hän arvioi tapahtuvan viiden vuoden kuluessa.
Facebook omistaa nykyisin muun muassa Oculus-brändin, joka tunnetaan virtuaalitodellisuuden ratkaisuistaan, kuten Rift- ja Quest-laseistaan. Hiljattain Facebook lanseerasi myös ensimmäiset älylasinsa aurinkolasivalmistaja Ray-Banin kanssa.
Syyskuussa Facebookin VR- ja AR-ratkaisuista vastannut johtaja Andrew Bosworth nimitettiin yhtiön teknologiajohtajaksi, mitä on sitäkin pidetty eräänlaisena isompaa muutosta enteilleenä toimenpiteenä.
Vergen tietojen mukaan Zuckerberg kertoo yhtiön suunnitelmista tarkemmin torstaina 28. lokakuuta järjestettävässä vuosittaisessa Connect-konferenssissa.
Mikä on metaversumi?
Facebook ilmoitti palkkaavansa EU-maihin jopa 10 000 uutta työntekijää "metaversuminsa" rakentamiseksi. Mutta mitä ihmettä metaversumi-sana oikein tarkoittaa?
The Verge -teknologiasivuston heinäkuisessa haastattelussa Zuckerberg kuvaili metaversumia termillä "embodied internet", jonka voi vapaasti suomentaa esimerkiksi ruumiillistuneeksi internetiksi. Metaversumissa käyttäjä vuorovaikuttaisi sisältöjen kanssa koko kehollaan eri tavalla kuin pelkän älypuhelimen tai tietokoneen välityksellä.
Tieteiskirjallisuudesta Yhdysvaltain Piilaakson slangiin levinnyt käsite metaversumi on trendisana, jolla voidaan puhujasta riippuen viitata hyvinkin erilaisiin visioihin tulevaisuudesta. Yhteistä niille on kuitenkin todellisen maailman sekä sähköisen viestinnän, virtuaalitodellisuuden (VR) ja lisätyn todellisuuden (AR) rajojen hämärtyminen.
Lue myös: Facebook aikoo lopettaa poliittisesti painottuneiden ryhmien suosittelun käyttäjilleen
Metaversumi murtaa nykyisiä käsityksiämme tietotekniikan ja sosiaalisen median yhdistämisestä. Asian muotoileminen yksiselitteisen selvästi on vaikeaa, koska metaversumi voi periaatteessa tarkoittaa mitä tahansa tilannetta, jossa virtuaalinen todellisuus ja todellinen todellisuus kulkevat käsi kädessä.
On haasteellista visioida ja sanoittaa asioita, joita ei ole varsinaisesti vielä keksitty. Metaversumissa kaiken ytimessä on kuitenkin oikeiden ihmisten välillä tapahtuva vuorovaikutus.
Metaversumiin voidaan liittää myös esimerkiksi ajatus eri puolilla maapalloa olevien ihmisten yhdistämisestä virtuaalitodellisuuden keinoin. Eli sen sijaan, että nyt lähetät toisella puolella planeettaa asuvalle ystävällesi Facebook-viestin tai soitat hänen kanssaan videopuhelun, voittekin viettää keskenänne aikaa jaetussa virtuaaliympäristössä.
Metaversumissa on kuitenkin kyse huomattavasti laajemmasta teknologisesta muutoksesta kuin pelkistä digitaalisista hengailuympäristöistä. Jos tämän päivän älylaitteiden tarjoamista mahdollisuuksista olisi yritetty kertoa 1990-luvun ihmiselle, olisi törmätty jokseenkin samanlaisiin haasteisiin kuin nyt metaversumi-käsitettä selitettäessä.
Metaversumin esiasteena voidaan pitää todellisessa maailmassa jo nykyisin ihmisten elämään vaikuttavia erinäisiä digitaalisia ulottuvuuksia. Sellainen on esimerkiksi navigaattorin karttapalvelu, joka voi piirtyä kuljettajan näkökenttään auton tuulilasin välityksellä jo nyt. Tulevaisuudessa saman informaation tarjoaminen voi olla arkipäivää silmä- tai aurinkolaseissakin.
Kenestä tulee metaversumin hallitsija?
Toistaiseksi VR-ratkaisujen kaupallistaminen on ollut isossa kuvassa suhteellisen harvalukuisen porukan käsissä. Pinnan alla tapahtuu koko ajan muun muassa omia VR-tuotteitaan kehittävän Applen ja sen lukuisten kilpailijoiden toimesta.
Oletettavaa onkin, että aivan lähivuosina markkinoille tulee uusia laitteita ja järjestelmiä, jotka saattavat aluksi vaikuttaa monista täysin turhilta, järjettömiltä ja suoranaiselta rahan haaskaamiselta, mutta joista kuitenkin tulee nopeasti itsestäänselvyyksiä.
Lue myös: Valitatko huonosta älypuhelimestasi? Muistelepa maailman ensimmäistä älyluuria – tällainen oli IBM Simon, jonka akku kesti vain tunnin
Oikeaan todellisuutemme nivoutuvista virtuaalisista ympäristöistä on tulossa arkipäivää ihan samaan tapaan kuin sosiaalisesta mediasta tai älypuhelimista, joihin myös suhtauduttiin tieteisfantasiana vielä yllättävän vähän aikaa sitten.
Metaversumin herruus on yksi niistä asioista, joiden uskotaan kirittävän teknologiajättien innovaatioita tulevina vuosikymmeninä, ja yhtenä metaversumin luomista edesauttavana tekijänä on pidetty koko ajan yleistyviä hioppunopeita 5G-yhteyksiä.
Älypuhelimet "melkein yhtä tylsiä kuin teepannut"
Myös Suomessa on tehty virtuaalitekniikan läpimurtoja. Facebookin vuonna 2014 ostaman Oculuksen virtuaalikypärän ensimmäistä prototyyppiä kehitettiin aikoinaan Oulussa ainoana paikkana Yhdysvaltain ulkopuolella. Prototyyppiä kehitti Oculuksen perustajiin kuulunut ja nykyisin Oulun yliopiston professorina työskentelevä Steven LaValle.
LaValle arvioi STT:lle, että Facebookin satsausta virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden teknologiaan motivoi kaikkia suuryhtiöitä jäytävä pelko kelkasta jäämisestä.
– Facebook ei halua jäädä jälkijunaan, kun seuraava suuri alusta tekee nousunsa. He uskovat, että tämä metaversumin konsepti, jossa me vuorovaikutamme vaihtoehtoisen todellisuuden kanssa, on se seuraava iso juttu, LaValle sanoo.
LaVallen mukaan älypuhelimet ovat esineinä jo melkein yhtä tylsiä kuin teepannut.
– Seuraava iso haaste on luoda laite, joka yhdistää tietoverkot ja tietokonegrafiikat.
Lue myös: Suomalaisfirma kimppaan Volvon kanssa – tämä idea voi mullistaa autojen suunnittelun perusteellisesti
Mikä on Facebookin uusi nimi?
The Verge uutisoi tiistaina, että yhtiön identiteetin uudistus ollaan viemässä niin pitkälle, että yhtiön nimeä vaihdetaan.
Kuten jo edellä todettiin, niin nimenmuutos ei koskisi Facebookia sosiaalisena mediana, mutta sen omistava yhtiö tunnettaisiin jatkossa eri nimellä. Uudesta nimestä ei ole vielä toistaiseksi tietoa, vaan paljastusta odotetaan ensi viikon torstaina 28. lokakuuta.
The Vergen toimittaja Alex Heath arvelee artikkelissaan, että uusi nimi on mahdollisesti Horizon tai jokin muu siitä väännetty horisonttiin viittaava johdannainen.