Sometilien kuvat voivat vaatia valtavasti suunnittelua ja viilausta. Mitä kuuluu vaikuttajan työhön, entä millainen on toimiva somekuva?
Kun tilillä on satoja tuhansia, jopa miljoonia seuraajia, somettaminen voi muuttua työksi. Vaikuttajien jakamia kauniita ja harmonisia somekuvia on harvoin vain räpsäisty ja julkaistu.
Ennen julkaisua varisnkin kaupallisiin yhteistöihin liittyvät kuvat saattavat käydä läpi melkoisen mankelin, jossa niihin mietitään valmiiksi kuvakulmat ja filtterit. Kuvat sopivat vaikuttajan brändiin ja rakentavat samalla tarinaa. Niillä voi myös tienata.
– Vaikuttajan työhän koostuu aika monesta asiasta. Joku saattaa ajatella, että se on sellaista hepsankeikka-sisällöntuotantoa ja puuhastelua, social media manager Mira Pernu kuvaa Viiden Jälkeen -ohjelmassa.
Moni vaikuttaja tekee sisältöä moneen eri kanavaan, kehittelee ja myy yhteistöitä, seuraa ja raportoi lukuja ja tuloksia.
Lue myös: Jo yli 10 miljoonaa ihmistä on nähnyt turkulaisen Ainon, 17, nostalgisen videon
Kuvan pitää olla teknisesti laadukkaasti tuotettu
Joku voisi kysyä, miten yhdellä kuvalla voi tienata vaikkapa tuhat euroa. Vaikuttajien somekuvissa ei kuitenkaan ole kyse vain kuvista: otokset ja videot ovat hiottuja, ja niitä on saatettu suunnitella ja käsikirjoittaa pitkään.
Taustatyö ei näy somekanavissa, eikä niin ole tarkoituskaan. Työpäivä voi venyä kymmentuntiseksi. Moni on yrittäjä ja päättää itse työaikansa.
Hyvässä kuvassa on Pernun mukaan tunnistettavasti vaikuttajan kasvot.
– Se herättää katsojan huomion, että siinä on joku tuttu. Totta kai sen pitää olla teknisesti laadukkaasti tuotettu, eli se on otettu hyvällä kameralla, Pernu kuvaa.
Kaikkia julkaisuja ei laskelmoida. Osa vaikuttajista toki ottaa kuvia puhelimellakin. Joillakin on tiimi, osa työskentelee yksin.
– Siinä voi olla pelkästään yksi vaikuttaja, itse suunnittelee, tekee kaiken, Pernu sanoo.
– Monilla on tiimejä taustalla, on kuvaajaa, manageria, toimistoa.
Millainen on toimiva somekuva? Mitä on vaikuttajan työ, miten sujui Pyry-Jukan alkava "vaikuttajaura"? Katso koko keskustelu yllä olevalta videolta.
Viiden jälkeen -ohjelman löydät MTV Katsomosta.
Lue myös:
Viivi Lehtoselle tarjottiin 8 000 euroa yhteistyöstä ultrapikamuotibrändin kanssa – kieltäytyi: "Olin aika pöyristynyt"
Veera Biancalle jopa satoja vihakommentteja päivässä: "Pahimmillaan joku yrittää soittaa"
Suvi muutti Lappiin ja perusti hevostilan – sitten tuli odottamaton viesti: "Meinasin tippua tuolilta"
Katso myös: Uskoisitko, että tällaisella videolla tienaa miljoonia? Somevaikuttajan toiminnasta tuli jättihitti
0:30Katso, ehditkö edes nähdä vaikuttajan esittelemiä tuotteita!