Kiinalaiset ultrahalpoja tuotteita myyvät verkkokaupat ovat rynnänneet aggressiivisesti suomalaismarkkinoille hyödyntäen pitkälti sosiaalisen median voimaa. Myös suomalaiselle Viivi Lehtoselle tarjottiin yhteistyösopimusta, jolla olisi voinut tienata jopa 8 000 euroa kuussa.
Helsingistä maailmalle lähtenyt hyvinvointiyrittäjä Viivi Lehtonen elää puolisonsa Akseli Mäkysen kanssa retkiautossa. Tällä hetkellä pariskunta on asettunut Portugaliin, josta Lehtonen myös julkaisee päivityksiä sosiaalisen median kanavilleen.
Näitä päivityksiä seuraavat tuhannet käyttäjät niin TikTokin kuin Instagraminkin puolella.
Juuri tällaisia Lehtosen kaltaisia pienemmän mittaluokan sosiaalisen median vaikuttajia ultrahalpoja tuotteita valmistavat kiinalaisjätit Shein ja Temu etsivät markkinoimaan tuotteitaan.
Toinen näistä yrityksistä kontaktoi myös Lehtosen.
– Minua lähestyttiin sähköpostilla sellaisella tarjouksella, että saisin joka kuukausi ilmaisia vaatteita, joista voisin tehdä kahdeksan eri Instagram-postausta ja tästä sitten laskuttaa 8 000 euroa, hän kertoo MTV:n Viiden jälkeen -ohjelmalle.
Lehtosta tarjous kummastutti.
– Olin aika pöyristynyt. En ole ikinä mainostanut mitään muotiin liittyvää, eikä minulla ole kohderyhmässä oikeastaan muodista kiinnostuneita ihmisiä, vaan ennemminkin hyvinvoinnista, matkailusta ja yrittäjäelämästä kiinnostuneita. Alkuun luulinkin, että kyseessä oli joku roskaposti.
Lehtonen haki verkosta tietoa asiasta ja sähköposti oli kuin olikin aito – se oli tullut toisen kiinalaisjätin markkinointitiimiltä.
Katso Lehtosen haastattelu alta. Juttu jatkuu videon alla.
Viiden jälkeen nähdään joka arkipäivä MTV3-kanavalla kello 16.58 alkaen.
Ohjelma on katsottavissa suorana ja tallenteena myös MTV Katsomossa. Muista päivän uutisissa ja puheenaiheissa myös MTV Uutiset Live.
2:30
Kiinalaisjätit kohdentavat markkinointiaan erityisesti pienempien käyttäjätilien kautta
Kiinalaiset verkkokaupat Temu ja Shein ovat tulleet suomalaismarkkinoille ryminällä.
Ne ovat pystyneet kipuamaan kuluttajien suosioon muun muassa ultrahalvoilla hinnoilla, tekoälypohjaisella tilausjärjestelmällä, tehokkaalla markkinoinnilla ja ostamisen viihteellistämisellä.
Erityisesti Temun jälki digikaupassa on jo suuri, vaikka markkinapaikka avautui suomalaisille vasta viime toukokuussa.
– Se on nyt jo yksi ladatuimmista mobiilisovelluksista ja käytetyimmistä verkkokauppasovelluksista, toteaa Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.
Kurjenojan mukaan yksi tekijä Sheinin globaalin voittokulun takana on sosiaalisen median markkinoinnin tavat, joita myös Temu on alkanut matkimaan.
Molemmat yritykset kohdentavat markkinointiaan niin sanottujen mikro- ja nanovaikuttajien kautta, eli sellaisten vaikuttajien, joilla on esimerkiksi TikTokissa alle 50 000 seuraajaa. Näitä pienvaikuttajien tilejä on TikTokissa valtaosa ja heidän seuraajansa ovat yleensä yhtä sitoutuneita kuin suuremmillakin vaikuttajilla.
Pienvaikuttajille ei tarvitse välttämättä myöskään maksaa mainostamisesta, vaan heille voivat riittää maksuksi ilmaistuotteet.
– Somevaikuttajat, tiktokkaajat, tubettajat. Heitä käytetään paljon tämän tyyppisessä mainonnassa, eikä niinkään suuria julkkiksia. Tällaiset vähän pienemmät tilit koetaan lähestyttävämmiksi ja samaistuttavimmiksi, mutta tietysti pelkkä markkinointi ei riitä, vaan siellä on erittäin halvat hinnat, jotka koukuttaa.
"Minua ohjaa vahva arvomaailma"
Hyvinvointiyrittäjä ja sosiaalisen median vaikuttaja Viivi Lehtonen päätyi lopulta torjumaan ultrapikamuotibrändin tarjouksen.
Hän teki aiheesta TikTok-videon, joka sai hetkessä satojatuhansia näyttökertoja ja satoja kommentteja, joissa päätöstä ihmeteltiin.
– Minua ohjaa vahva arvomaailma kaikissa teoissa ja päätöksissä elämässäni. Jos olisin lähtenyt omilla kasvoillani mainostamaan epäinhimillisissä oloissa tuotettuja vaatteita, jotka kuormittavat maapalloa älyttömällä tavalla, se olisi yksinkertaisesti sotinut arvojani vastaan. En pystynyt mitenkään lähtemään siihen mukaan, Lehtonen selittää.
Hänen mukaansa rahalle olisi kyllä tarvetta, mutta ei näillä keinoin.
Lehtonen sanoo, että asiasta olisi tärkeä käydä avointa keskustelua, jotta tietoa saataisiin jaettua eteenpäin.
– Minäkään en aina ole ollut tietoinen näistä asioista, olen itse asiassa itsekin kuluttanut pikamuotia todella paljon, koska se on aikamoinen normi meidän yhteiskunnassamme ostaa jatkuvasti uutta. Vasta muutettuani tähän retkipakuun aloin tarkastelemaan omia tapoja ja tottumuksiani ja oikeasti huomasin, että todella vähän tarvitaan onnelliseen elämään.