Toimeentulotuen perusosan maksamisen siirtyminen Kelalle on madaltanut kynnystä hakea tukea, arvioi enemmistö sosiaali- ja terveysalan kattojärjestön Sosten sosiaalibarometriin vastanneista.
Kyselyssä haastateltiin Kelan johtajia ja toimihenkilöitä sekä kuntien sosiaali- ja terveysjohtajia ja sosiaalityöntekijöiltä.
Selvä enemmistö sosiaalityöntekijöistä ja Kelan toimihenkilöistä piti epätodennäköisenä, että uudistus nopeuttaisi tukipäätöksen saamista. Hakemusten käsittely Kelassa ruuhkautuikin alkuvuodesta, ja käsittelyajat venyivät pitkiksi.
Siitä huolimatta kaikkien vastaajaryhmien enemmistö piti perustoimeentulotuen maksamisen siirtymistä Kelaan oikeana päätöksenä.
Kuntien sosiaalityöntekijöistä 78 prosenttia pelkää uudistuksen heikentävän kaikkein heikoimmassa asemassa olevien toimeentulotukiasiakkaiden asemaa. Samaa mieltä on lähes puolet Kelan toimihenkilöistä. Erityistä huolta he kantavat ihmisistä, joille sähköinen asiointi on vaikeaa.
Toiveissa notkeampaa yhteistyötä
Kyselyn avovastauksissa kävi ilmi, että Kelan ja kuntien yhteistyötä vaikeuttaa se, etteivät niiden tietojärjestelmät keskustele keskenään. Asiakas joutuu toimittamaan samat kuitit Kelaan ja sosiaalitoimeen, eivätkä Kelan työntekijät voi katsoa hakijan tietoja kunnan asiakastietojärjestelmästä. Asiakkaan lupa tarvitaan aina, kun tieto siirtyy organisaatiolta toiseen. Kunnat vastaavat edelleen täydentävästä ja ehkäisevästä toimeentulotuesta.
– Tietojärjestelmien tulee olla yhteensopivat ja tiedonkulun on toimittava Kelan ja kuntien sosiaalitoimen välillä. Heikoimmassa asemassa olevia ei voi jättää kahden luukun pyöröoveen kaksine kuitteineen, vaatii Sosten pääsihteeri Vertti Kiukas tiedotteessa.
Vuoden 2017 sosiaalibarometrin Kela-siirtoa koskeva osuus tehtiin yhteistyössä Kelan kanssa.
Sähköinen kysely tehtiin tammi-helmikuussa, joskin Kelan toimihenkilöiden kyselyaika jatkui maaliskuun puoliväliin.