Red Bull on esittänyt F1-pomoille tiukan uhkavaatimuksen: voimayksiköiden kehitystyö pitää jäädyttää ensi kauden jälkeen tai Red Bull ja AlphaTauri vetäytyvät sarjasta.
MAINOS
Koko F1-kausi C Moressa!
Portugalin GP suorana 23.-25.10.
Pe: 1. harjoitukset klo 12.55, 2. harjoitukset klo 16.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Portugalin GP klo 15.05, ennakkotunnelmat klo 14.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
LUE MYÖS: Lewis Hamilton ihmettelee FIAn yllätysvalintaa Portugalin GP:n tuomaristoon – haukkui Mercedes-tähden toimet aiemmin lyttyyn: "En ymmärrä, miksi hän on täällä"
LUE MYÖS: Romain Grosjean paljasti Haasin kuljettajapäätöksen taustat: tallipäällikön puhelu teki selväksi armottoman totuuden – "En voi tuoda pöytään sellaista, mitä muut voivat"
Red Bull ja AlphaTauri ovat jäämässä ensi kauden jälkeen ilman voimayksiköitä, kun Honda ilmoitti taannoin lopettavansa F1-projektinsa. Molemmat tallit haluaisivat jatkaa kilpailemista Hondan voimayksiköillä, koska se mahdollistaisi heille riippumattomuuden Mercedeksestä, Ferrarista tai Renault’sta.
Ongelma on siinä, että nykyaikaiset, äärimmäisen monimutkaiset voimayksiköt ovat erittäin kalliita. Red Bullilla olisi halua ja varaa Hondan voimayksiköiden ylläpitoon, siis huoltamiseen ja kokoamiseen, mutta kehitystyö kävisi aivan liian kalliiksi.
– Kehitystyö ei ole mahdollista, ellei omista samanlaista teknologiakeskusta kuin Hondalla on Sakurassa. Emme halua rahoittaa emmekä pysty rahoittamaan sellaista, neuvonantaja Helmut Marko sanoi taannoin RaceFansin mukaan.
Jo se, että voimayksiköihin saisi tehdä kauden aikana vain yhden päivityksen, olisi Auto Motor und Sportin (AMuSin) arvion mukaan Red Bullille liian iso pala purtavaksi.
Niinpä Red Bull on esittänyt, että mikäli voimayksiöiden kehitystyötä ei jäädytetä ensi kauden jälkeen kokonaan, he eivät aio jatkaa F1:ssä. Lähtöruudukosta poistuisi kerralla 20 prosenttia kaikista autoista. Marko esitti samankaltaisen uhkauksen jo aiemmin, mutta tuolloin ehtona oli se, että Red Bullin täytyy saada kilpailukykyinen voimayksikkö kaudelle 2022.
AMuSin tietojen mukaan Mercedes olisi valmis hyväksymään Red Bullin ehdotuksen kehitystyön jäädyttämisestä. Renault puolestaan hyväksyy sen vain siinä tapauksessa, että eri valmistajien voimayksiköitä yhdenmukaistetaan ennen päätöstä. Tällä hetkellä eri valmistajien voimayksiköissä on merkittäviä tehoeroja, jopa 30–50 hevosvoiman verran.
Ferrari on yksiselitteisesti ehdotusta vastaan, koska italialaistalli ei katso Red Bullin olevan ahdingossa.
– He voivat milloin tahansa koputtaa oveen Pariisissa (Renault) tai Maranellossa (Ferrari). Näin he saisivat voimayksikön, joka maksaisi paljon vähemmän kuin se, että he tekisivät sellaisen itse.
Matkassa on muitakin muttia.
Kaudella 2022 on määrä siirtyä käyttämään 20-prosenttista biopolttoainetta. Kaudella 2023 tavoitteena on ajaa täysin hiilineutraalilla polttoaineella. Tällaiset muutokset edellyttävät uudistuksia myös voimayksikköön, ja kuka ne Red Bullin tapauksessa tekisi?
AMuSin mukaan valmistajat keskustelevat viikonloppuna Portugalissa Ferrarin aloitteesta siitä, pitäisikö vuoden 2026 voimayksikköuudistus aikaistaa vuoteen 2023. Uudistuksen tarkoituksena on ottaa käyttöön nykyistä huomattavasti yksinkertaisemmat ja halvemmat voimayksiköt.