Spotify laittoi Draken kaikkialle – käyttäjät vaativat korvauksia

Spotifyn agressiivinen markkinointi Draken uuden Scorpion-levyn tiimoilta on saanut osan käyttäjistä vaatimaan rahojaan takaisin.

Viime perjantaina rap-artisti Drake julkaisi uusimman Scorpion-albuminsa. Albumin julkaisun mukana tuli Spotify-suoratoistopalvelun tähän asti kattavin markkinointikampanja yhdellekään palvelussa julkaistulle levylle.

Spotify päätti juhlistaa alustan kuunnelluinta artistia levittämällä uuden albumin kappaleita läpi palvelun suosittujen soittolistojen. Draken kasvot nähtiin tähdittämässä myös soittolistoja, joissa ei ollut artistin musiikkia, kuten Best of British, Massive Dance Hits ja Happy Pop Hits. Spotifyn mukaan kyseessä on ensimmäinen kerta, kun yhtäkään artistia on levitetty alustalla näin paljon.

Suoratoistopalvelun kampanjan oli tarkoituksella toteutettu kieli poskessa ja se auttoi Drakea rikkomaan Yhdysvaltojen yhden viikon suoratoistoennätyksen vain kolmessa päivässä. Osa käyttäjistä ei kuitenkaan innostunut kampanjasta, joka johti jopa korvausvaatimuksiin maksaneilta asiakkailta.

Kourallinen käyttäjiä koki joutuneensa aggressiivisen mainostamisen uhriksi, vaikka maksullisen Spotify-tunnuksen idea on juuri se, että mainoksia ei tarvitse alustalla katsella tai kuunnella. Reddit-käyttäjä Schwagschwag väitti ottaneensa yhteyttä yrityksen asiakaspalveluun ja saaneensa yhdeltä Spotify-tilauskuukaudelta rahansa takaisin. Muut mainonnasta ärsyyntyneet koittivat samaa taktiikkaa vaihtelevin tuloksin.

Spotifylla ei ole lähteiden mukaan minkäänlaista palautuspolitiikkaa Draken vuoksi rahojaan takaisin vaativille käyttäjille. Valitusten määrä oli suhteellisen pieni, eivätkä kaikki saaneet valituksesta huolimatta rahojaan takaisin. Vakavimmin räppärin naamasta hermostuneet sanoivat jättäneensä palvelun toistaiseksi kokonaan.

Jotkut pitivät aggressiivista Drake-hekumointia jopa verrannollisena Applen tempaisuun vuonna 2014, kun U2-yhtyeen uusi levy lisättiin jokaisen iTunes-käyttäjän musiikkikirjastoon ilman lupaa. Tempaisu johti valtavaan kritiikkivyöryyn ja keskusteluun muun muassa palvelua käyttävien yksityisyydestä.

Lähde: Billboard

Lue myös:

    Uusimmat