Tavarataloyhtiö Stockmannin päätös lopettaa ruotsinkielisen uutiskirjeensä toistaiseksi on herättänyt suuttumusta, kertoo Helsingin Sanomat.
Sosiaalisessa mediassa on tapahtuneen jälkeen julkaistu useita kuvia, joissa tapauksesta tuohtuneet ihmiset ovat leikanneet Stockmannin luottokorttinsa poikki.
Helsingin Sanomien haastattelema Rainer Hindsberg kertoo kokeneensa, että tilanteeseen on pakko reagoida.
– Koen, että niin monta identiteettiini ja äidinkieleeni olennaisesti liittyvää asiaa vastaan hyökätään tällä hetkellä ja se tuntuu kovin pahalta, hän kertoi lehdelle.
Hän sanoo ymmärtävänsä yhtiön tarpeen karsia kuluja, mutta katsoo yrityksen kokeilevan, miten ruotsinkielisen palvelun vähentämiseen reagoitaisiin.
– Minä tulkitsen asian sillä tavalla, että he kokeilevat kepillä jäätä, että reagoiko joku ruotsinkielisen palvelun vähentämiseen, hän sanoo.
Stockmann painottaa, että kyseessä ei ole kokeilu, vaan verkkokaupan uudistamiseen liittyvä väliaikainen tilanne.