Stockmann on ollut viime aikoina toistuvasti kohuotsikoissa ja sosiaalisen median ryöpytyksessä. Toimitusjohtaja Lauri Veijalainen sanoo, että perinteikäs Stockmann herättää tunteita ja se on hyvä asia.
– Olemme olleet 155 vuotta osa suomalaista yhteiskuntaa. Rima on meillä korkeammalla kuin muilla toimijoilla, Veijalainen sanoo MTV:n Uutisextrassa.
Kohuista suurin oli, kun Stockmann Herkku myytiin S-ryhmälle. Monet ihmiset, jotka eivät edes kovin paljon käy ostoksilla Herkussa, pahoittivat mielensä.
Veijalainen sanoo, että Herkun myynti oli välttämätöntä, koska Stockmann ei pystynyt enää panostamaan siihen lisää.
– Herkun myynti on varmaankin emotionaalisin transaktio, jossa itse olen ollut mukana, pitkän linjan yritysjohtaja sanoo.
Stockmannin Herkku on ollut runsaan kuukauden S-ryhmällä, joten asiakkaiden reaktioista ja myyntiluvuista ei voi vielä tehdä johtopäätöksiä. Veijalainen luottaa, että S-ryhmä tekee Herkusta eurooppalaista huipputasoa olevan ruokakaupan.
– Emme olisi koskaan suostuneet tähän, jos meille ei olisi taattu, että ruokakaupan laatu pysyy yhtä korkealla kuin se on ollut.
Kuulu lelukauppa sai lähteä nopeasti
Stockmannin omistamissa tavarataloissa noin 25 prosenttia neliöistä on vuokralaisilla. Veijalaisella ja hänen henkilöstöllään on kova työ vaalia Stockmannin brändiä, kun saman katon alla on useita yrityksiä.
Tarvittaessa Stockmann reagoi nopeasti. Kuuluisa brittiläinen lelukauppa Hamleys tuli vauhdilla Stockmannille, mutta visiitti jäi lyhyeksi.
– Aika nopeasti huomasimme, että heidän tuotevalikoimansa ei maistunut suomalaisille. Yhteistuumin sovimme, että lopetamme yhteistyön ja nyt uusi toimija on lähtenyt hyvin liikkeelle, Veijalainen sanoo.
MTV:n Uutisextra lauantaina kello 19.10 MTV3-kanavalla – vieraana Stockmannin toimitusjohtaja Lauri Veijalainen. Voit katsoa ohjelman jo nyt yllä olevasta videosta.