Suomenlinnan merivartiosto varoittaa veneilijöitä sumusta.
Varapäällikkö, luutnantti Mikko Piipposen mukaan keväällä aamupäivisin merellä on usein voimakasta sumua johtuen kylmästä merestä ja lämpimästä ilmasta. Harvalla on tutkaa, joten matkan teko tyssää siihen.
– Näin alkukaudesta meripelastusta työllistävät eniten erilaiset tekniset viat ja pikku haverit. Veneilijöiden vakavimmat onnettomuudet johtuvat liian suurista nopeuksista. Onnettomuuteen joutuu useimmiten noin seitsemänmetrinen tehokas vene. Tänä päivänä tavallinen perhevenekin on suorituskykyinen. Yhteentörmäykset ovat onneksi vähentyneet, toteaa Piipponen.
Piipposen mukaan veneilyonnettomuuksissa on kyse ylilyönneistä ja navigointivirheistä, johon alkoholilla on osuutensa.
Suomenlahden merivartiostolla on ollut kymmenkunta tehtävää kevään viikonloppuina. Kymmenkunta partiota on ollut vesillä. Avuntarvitsijoilla on ollut polttoainevikoja ja mystisiä konevikoja.
– Juhannuksena merivartiosto joutuu jo jakamaan vuoronumeroita, kun tehtäviä on päivässä jopa sata. Tänä vuonna Operaatio Meritähti vastaa tähän avunhuutoon, kertoo Piipponen.
Tarkka merisää on vähentänyt onnettomuuksia
–Säätietojen luotettavuuden lisääntyminen ja jatkuvat päivittyminen esimerkiksi ukkosmyrskyjen ja sadekuurojen osalta on vähentänyt merionnettomuuksia. Tänä keväänä myrskyjä on onneksi ollut poikkeuksellisen vähän. Yllättäviä onnettomuuksia on sattunut suojasatamissa, kun tuuli on yhtäkkiä kääntynyt, varoittaa Piipponen.
