Suomenlinnan merivartiosto varoittaa veneilijöitä sumusta.
Varapäällikkö, luutnantti Mikko Piipposen mukaan keväällä aamupäivisin merellä on usein voimakasta sumua johtuen kylmästä merestä ja lämpimästä ilmasta. Harvalla on tutkaa, joten matkan teko tyssää siihen.
– Näin alkukaudesta meripelastusta työllistävät eniten erilaiset tekniset viat ja pikku haverit. Veneilijöiden vakavimmat onnettomuudet johtuvat liian suurista nopeuksista. Onnettomuuteen joutuu useimmiten noin seitsemänmetrinen tehokas vene. Tänä päivänä tavallinen perhevenekin on suorituskykyinen. Yhteentörmäykset ovat onneksi vähentyneet, toteaa Piipponen.
Piipposen mukaan veneilyonnettomuuksissa on kyse ylilyönneistä ja navigointivirheistä, johon alkoholilla on osuutensa.
Suomenlahden merivartiostolla on ollut kymmenkunta tehtävää kevään viikonloppuina. Kymmenkunta partiota on ollut vesillä. Avuntarvitsijoilla on ollut polttoainevikoja ja mystisiä konevikoja.
– Juhannuksena merivartiosto joutuu jo jakamaan vuoronumeroita, kun tehtäviä on päivässä jopa sata. Tänä vuonna Operaatio Meritähti vastaa tähän avunhuutoon, kertoo Piipponen.
Tarkka merisää on vähentänyt onnettomuuksia
–Säätietojen luotettavuuden lisääntyminen ja jatkuvat päivittyminen esimerkiksi ukkosmyrskyjen ja sadekuurojen osalta on vähentänyt merionnettomuuksia. Tänä keväänä myrskyjä on onneksi ollut poikkeuksellisen vähän. Yllättäviä onnettomuuksia on sattunut suojasatamissa, kun tuuli on yhtäkkiä kääntynyt, varoittaa Piipponen.
Säätiedon määrä on kasvanut myös netissä. Esimerkiksi Ilmatieteen laitos ja MTV:n sääpalvelu palvelevat veneilijöitä.
– MTV:n sääsivun sadetutkasta näkee sadekuurojen etenemisen, josta näkee myös havaitut ja ennustetut ukkoset. Aluetta klikkaamalla näkee tarkemman kuvan alueesta ja ennusteesta. Merisää-osiossa näkee tuuliennusteen keskituulelle. Ensi torstaista lähtien tehdään viikonlopun sääennustevideo veneilijöille, hehkuttaa meteorologi Aleksi Jokela.
Älä mene Kustaanmiekkaan Ruotsin laivan kanssa
Piipposen mukaan veneilijät eivät ymmärrä, miten vaarallista on mennä Kustaanmiekkaan samaan aikaan Ruotsin laivan kanssa, sillä jos pikku vene joutuu ongelmiin, niin iso laiva ei voi väistää. Laivat kulkevat aamu- ja iltapäivisin, silloin parempi reitti Helsinkiin on Särkänsalmi.
–Erityisen tarkkana on syytä olla pienillä rantaväylillä, jossa liikennettä on paljon. Esimerkiksi Espoon Puutarhaväylä on matala ja Vuosaaren Kallahden on hiekkasärkillä on pari ahdasta paikkaa, joiden paikka muuttuu keväisin. Merkit siirretään vuosittain, mutta veneilijät ajavat välillä vanhalla muistilla ja törmäävät särkkään, varoittaa Piipponen.
Suomenlahden merivartioston kapteeniluutnantti Aki Salomaan mielestä Suomen saaristo on vaativa, sillä missään ei ole näin paljon kiviä jopa keskellä väylää.
Kun joudut merellä hätätilanteeseen, soita joko hätänumeroon 112 tai meripelastuksen valtakunnalliseen hälytysnumeroon 0204 1000. Meripelastuksen hälytysnumeroon soitettaessa puhelu yhdistyy lähimpään meripelastustoimen johtokeskukseen. Jos joudut veden varaan, toimi näin: Pysy rauhallisena ja huuda apua. Jos alus kaatuu, pysy sen luona. Yritä kiivetä takaisin alukseen tai pohjan päälle. Jos kaverisi putoaa, rauhoita, ota kättä pidempää avuksi ja pelasta veden varaan joutunut. Kun pääset puhelimeen, tarvittaessa soita yleiseen hätänumeroon 112 tai meripelastuksen hälytysnumeroon 0204 1000. Ilmoita hätä- tai vaaratilanteesta merellä näin: Kerro nimesi (aluksesi nimi) ja yhteystietosi. Kerro mahdollisimman tarkka tapahtumapaikka. Kerro onko loukkaantuneita tai ihmishenkiä vaarassa ja mitä on tapahtunut. Kerro mitä apua tarvitset. Älä katkaise yhteyttä ennen kuin saat luvan. Lähde: Poliisi |
Suomeen tulee myyntiin 155-jalkainen jahti: Hinta 33 miljoonaa