Wihuri Oy Power Productsin liiketoimintayksikön johtaja Jami Aarnio-Wihuri ei suostu paljastamaan, kenellä on nyt Suomen suurin vene.
– Tiedän, että Suomeen on jo myyty yli kolme miljoonaa maksavia veneitä, mutta en halua kertoa siitä sen enempää. Venebisnes on luottamuksellinen asia ja jos asiakas itse haluaa kertoa tai esitellä venettään, niin se on hänen oma asiansa, toteaa Aarnio-Wihuri.
Sen sijaan hän toteaa, että ensi vuonna ryhdytään valmistamaan todella isoa superjahtia, kun Sunseeker alkaa valmistaa peräti 155-jalkaista jahtia. Yksistään rakentaminen kestää runsaat kaksi vuotta tilauksesta.
Hinta on noin 33 miljoonaa euroa, mutta vene pystytään yksilöllisesti rakentamaan jokaisen toiveiden mukaan. Kaikki tämän erikoismallin varusteet sisältyvät poikkeuksellisesti hintaan. Vakiovarusteisiin kuuluu apuvene ja kaksi vesijettiä. Lisävarusteena malliin voi ostaa helikopterin "touchpadin,", jolloin helikopteri voi jättää tai ottaa matkustajia jahdilta.
Yleensä huviveneen hinta nousee helposti jopa neljänneksellä, kun varusteluun lisätään stereojärjestelmiä, navigointi- ja turvallisuuslaitteita.
– Yksilöllisyys on päivän trendi veneissä, sillä ostajat haluavat räätälöidä veneen sisustuksen ja varustelun omanlaisekseen. Jopa pienissä veneissä mietitään rungon- ja patjanväriä, valaisee Aarnio-Wihuri
Aarnio-Wihurin mukaan turvallisuushakuisuus on lisääntynyt selvästi – nyt turvallisuuslaitteista ollaan valmiita maksamaan.
– Suurimpia veneitä tuodaan harvemmin tänne, koska talvisäilytys on hankala ja kallis järjestää. Yli 70-jalkaisten ja 80 000 kiloa painavien veneiden nostelu ja siirtäminen ei oikein onnistu meidän oloissamme. Yli 24 metrisiin tarvitaan lisäksi "kipparin" paperit ennen kuin niillä voi ajaa, sanoo Aarnio-Wihuri.
Aarnio-Wihurin mukaan venekaupan hiljeneminen on muuttanut veneiden valmistusta niin, että jos nyt tilaa isomman veneen, niin sen tavallisesti saa vasta ensi veneilykaudelle.
– Käytettyjen veneiden kysynnän vilkastuminen on suoraan sanottuna yllättänyt meidät. Yleensä käytetty tulee meille, kun omistaja vaihtaa isompaan veneeseen, paljastaa Aarnio-Wihuri.
Tässäkö Suomen kalleimmat luksusveneet?
Sumu yllättää veneilijät keväällä – myös "mystisiä konevikoja"