Espoolainen Esa Ekholm oli vaimonsa ja koiran kanssa veneilemässä sunnuntaina Lauttasaaren edustalla Helsingissä, kun yhtäkkiä veneen vauhti hiipui. Ei aikaakaan, kun liekit roihusivat.
– Ihan normaalisti ajettiin, kun lähti tehot moottorista. Se sammui eikä enää käynnistynyt, Ekholm kertoo.
Sitten alkoi haista savu.
– Liekit löivät moottorin tuuletusritilöistä. Otin vaahtosammuttimen ja tyhjensin sen ilmaraoista koneen sisään, Ekholm kertaa.
Yksi vaahtosammutin ei riittänyt alkuunkaan. Onneksi Ekholm sai viitottua ohi menneen veneen apuun.
– Pyysin häneltä toisen vaahtosammuttimen. Eikä sekään riittänyt.
Poliisi paikalla hetkessä
Ekholmin yrittäessä saada moottoria sammumaan hänen vaimonsa soitti hätänumeroon. Poliisilla kesti paikalle vaivaiset kymmenisen minuuttia, Ekholm kertoo.
Poliisi sammutti palon merivedellä aggregaatin avulla. Myös merivartiosto saapui Ekholmin mukaan paikalle.
Hetkeä myöhemmin paikalle saapui Meripelastusseura, jonka alus hinasi Ekholmin veneen Lauttasaaresta Espoon Suomenojan satamaan. Aikaa aluksen saapumiseen hätäkeskusilmoituksesta meni 19 minuuttia, selviää Meripelastusseuran raportista.
Palon syttymissyystä ei ole vielä tietoa. Vuosittain kunnolla huollettu moottori oli Ekholmin mukaan toiminut moitteetta koko kesän.
– Siinä oli aika epätodellinen olo, kun oli liekit ja kaikkea. En ole ennen ollut vastaavanlaisessa tilanteessa, Ekholm sanoo.
Ekholm kertoo pelänneensä, että liekit saisivat aikaan räjähdyksen. Mielessä kävi myös pelastautuminen veteen.
– Kyllä siinä lähellä oli, että olisi käynyt pahemmin. Meillä taisi vaimon kanssa olla vielä illalla pieni shokki päällä, Ekholm sanoo.
Ekholm haluaa lähettää nöyrimmät kiitoksensa kaikille apua antaneille osapuolille.
Venepalot lisääntyneet
Venepalot ovat melko harvinaisia tapahtumia, kertoo turvallisuuspäällikkö Marko Stenberg Meripelastusseurasta. Hänen mukaansa tapaukset ovat kuitenkin lisääntyneet kuluvana kesänä.
– On pistänyt silmään, että tänä kesänä meille on tullut aiempaa enemmän ilmoituksia syttyneistä paloista, Stenberg kertoo.
Venetulipaloja on Stenbergin mukaan kirjattu tänä kesänä peräti parisenkymmentä maanlaajuisesti, kun tavanomaisena kesänä määrä lasketaan yhden käden sormilla. Kaikki venepalot eivät kuitenkaan näy Meripelastusseuran tilastoissa.
Selittäviä tekijöitä määrän nousulle on Stenbergin mukaan vaikea arvioida. Syitä tulipaloille on erilaisia. Usein kyse on teknisestä viasta.
– On mahdollista, että polttoaineletku on löysällä, jolloin polttoainetta saattaa päästä kosketuksiin kuuman moottorin kanssa. Erilaiset sähköviat ovat myös yleisiä, Stenberg avaa.
Paras lääke tulipalon välttämiseksi on moottorin säännöllinen huoltaminen. Stenberg arvelee, etteivät kaikki veneenomistajat välttämättä osaa seurata moottorinsa tilannetta.
Toimi näin palon syttyessä
Stenberg nostaa esille yhden valitettavan tapauksen viime vuosilta. Savonlinnassa Pihlajavedellä kuusimetrinen moottorivene syttyi palamaan, kun moottorista lähteneet liekit levisivät koko veneeseen. Palo sytytti levitessään myös veneessä olleen bensakanisterin.
Veneessä oli tapaturman aikaan yhdeksän lasta ja kaksi aikuista, joista kaikki sai eriasteisia palovammoja. Jokainen veneessä ollut joutui tilanteessa veden varaan, ja onnettomuuspaikka oli kaukana rannasta. Kuolonuhreilta onneksi vältyttiin.
– Tulipalo on aina erittäin vakava tilanne vesillä. Pelastautumiseen ei usein ole muuta vaihtoehtoa kuin veteen hyppääminen. Usein ei ole aikaa alkaa vetää pelastusliiviä päälle, kun moottori on liekeissä, Stenberg sanoo.
– Tilanne saattaa olla vielä pahempi, jos mukana on lapsia, kuten Savonlinnan tapauksessa.
Turvallisuuspäälliköllä on kolme ohjetta veneilijöille, jotka joutuvat kohtaamaan tulipalon vesillä.
– Tee aina heti alkusammutus ja pyydä mahdollisimman nopeasti apua. Sisävesillä tulee soittaa hätänumeroon 112 ja merellä numeroon 0294 1000, Stenberg kertoo.
Kolmas ohje menee veneilijöistä ihan jokaiselle.
– Pane pelastusliivit päälle jo etukäteen. Tilanteet saattavat tulla eteen hyvin nopeasti.
Jutusta korjattu 19.8.2019 klo 22.28 meripelastuksen puhelinnumero oikeaan muotoonsa. Alkuperäisessä tekstissä puhelinnumerosta puuttui yksi nolla.