Italiaan, Torinoon Terra Madre -messuille lähteneet suomalaiset ovat saaneet paljon huomiota osakseen. Pohjoinen eksotiikka ja luonnon puhtaus ovat suuria valttikortteja Italian markkinoilla.
Ruokaa Suomesta tai kuten ulkomailla sanotaan Food from Finland auttaa yrityksiä uusille ulkomaan markkinoille. Venäjän vastapakotteet leikkasivat elintarvikeviennin arvosta noin 300 miljoonaa euroa, josta 200 miljoonaa on jo saatu takaisin. Tosin uusille markkinoille pääseminen on vaatinut myös uusia tuotteita.
– Jokainen markkina on erilainen ja tuote on sopeutettava siihen olipa kysymys sitten kuluttajatuotteesta tai teollisuuden raaka-aineesta, sanoo johtaja Esa Wrang Food from Finland -hankkeesta.
Italiassa pitkään asuneet suomalaiset kertovat, ettà Suomi on ikäänkuin muotia nykyään Italiassa.
– Suomessa viehättää pohjoinen eksotiikka ja luonnon puhtaus, sanoo Sari Aapola, Superberrystà.
Aapola markkinoi suomalaisia marjatuotteita Italialaisille.
– Mustikka on vähintäänkin sanana tuttu italialaisille, sillä pohjoisessa niitä kasvaa vuorilla, mutta tyrni, puolukka ja variksenmarja ovat täysin outoja.
Suomen noste on avuksi suomalaisten elintarvikkeiden markkinoinnissa.
– Töitä se vaatii. Näillä markkinoilla on paljon tuotteita, mutta suuri läpimurto on mahdollinen, sillä suomalaiset tuotteet sopivat hyvin italialaisten tämänhetkisiin mielenkiinnon kohteisiin.
– Täällä kaikki tahtovat nyt voida hyvin ja syödä luomua, sanoo Aapola.
– Mustikka on paitsi ruokaa myös rohdos. Sitä käytetään täällä suonikohjujen hoitoon, kertoo Aapola.
Torinossa on parhaillaan käynnissä Terra Madre -messut, jotka levittäytyvät yli koko kaupungin. Suomalaisten osastolla riittää vilskettä ja joidenkin tuotteiden kysyntä on yllättänyt myyjänsä tyystin.
– Tein koe-erän tervasuolaa, ja nyt olen myynyt kaiken, myhäilee Jarmo Pitkänen.
– Vain kaksi maistamaan uskaltautunutta ei ole pitänyt siitä, kertoo Pitkànen.
Torino on kuuluisa suklaakaupunki, mutta Dammenbergin suklaatehdas reippaasti tuli Torinoon kaikettomine suklaineen.
– Tuotteissamme ei ole gluteenia, pähkinöitä, kananmunaa tai lisäaineita, kertoo Marko Iso-Kungas.
– Free from -tuotteet eli tuotteet joiden ansio on se, ettei niissä ole ei-toivottoja raaka-aineita tai ominaisuuksia ovat olleet maailmalla nosteessa jo pitkään, kertoo Esa Wrang.
– Venäjän viennin loppuminen on pakottanut suomalaisen elintarviketeollisuuden rakennemuutokseen. On ollut pakko kehittyä, kun vanha tapa ja vanhat tuotteet eivàt enää yhtäkkiä päässeetkään markkinoille, sanoo Wrang.
Lyhyellä aikavälillä muutos oli dramaattinen ja aiheutti suuria ongelmia.
– Esimerkiksi maito piti jalostaa nopeasti. Nyt siitä tehdään teollisuuden käyttämää maitojauhetta Kiinaan, sanoo Wrang.
– Seuraava askel on lisätä tuotteelle arvoa tekemällä siitä kuluttajatuote kiinalaisille. Siellä suomalaisten elintarvikkeiden puhtaus ja luotettavuus on erittäin korkealle arvostettuja, kertoo Wrang.
– Pitkällä aikavälillä Venäjän markkinan sulkeutuminen voi olla jopa hyödyksi suomalaiselle elintarviketeollisuudelle, arvioi Esa Wrang.