Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Myllyn Paras vie Kiinaan poikkeuksellisen uutuustuotteen – povaa miljoonamyyntiä: "Tätä ei niin vain voi kopioida"

shutterstock_458073214
Myllyn Paras on kehitellyt uudenlaisen puuron varta vasten Kiinan markkinoille.Shutterstock/Myllyn Paras
Julkaistu 27.05.2021 10:08

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Myllyn Paras tiedottaa aloittavansa ainutlaatuisen puuron viemisen Kiinan markkinoille. Suomesta tuotetta ei saa lainkaan.

Erityisesti pastoistaan ja pakasteleivonnaisistaan tunnettu hyvinkääläisyritys Myllyn Paras on kehitellyt uudenlaisen puuron varta vasten Kiinan markkinoille. Yritys uskoo, että uusi "juotava puuro" saattaa olla Suomen seuraava vientituote.

Myllyn Parhaan mukaan kyseessä on varta vasten kiinalaisten ruokailutottumuksiin suunniteltu tuote, jota ei Suomen kaupoista tule saamaan. Tuote perustuu Myllyn Paras Oatgoods -tuotteeseen, joka on täysjyväkaurasta ja rypsiöljystä paahtamalla valmistettu ruoka-aines.

Juotava puuro ei itsessään ole täysin uusi keksintö ja Suomenkin markkinoilla on myynnissä muun muassa Oatlaws-brändin juotavaa puuroa. Lisäksi esimerkiksi Semper valmistaa välipalapuuroja smoothie-pusseihin. Myllyn Parhaan tuotetta valmistetaan kuitenkin poikkeuksellisesti vain kiinalaisten kuluttajien makuun, Kiinan markkinoille, Oatgoods-ruoka-aineksesta.

– Tuote on eräänlainen vellin, pirtelön ja smoothien risteytys. Kiinalaiset tekevät paljon kuumia juomia jauheista. Osa niistä on erittäin ravintoköyhiä ja siihen me tuomme nyt muutoksen. Tuote kulki meillä pitkään työnimellä voimajauhe, Myllyn Parhaan toimitusjohtaja Miska Kuusela kuvailee. 

"Olemme tästä valtavan innoissamme"

Käytännössä Myllyn Parhaan juotava puuro on annospusseissa myytävä instant-tuote, johon lisätään kuuma vesi. Makuja on erilaisia, esimerkiksi mustikkaa. Raaka-aineet ovat hyvin pitkälti suomalaisia ja tuote on valmistettu Hyvinkäällä. Ensimmäinen erä on jo myynnissä Kiinassa. 

– Olemme tästä valtavan innoissamme, Kuusela sanoo.

Kiinan markkina on hyvin erilainen kuin Euroopan, Yhdysvaltojen tai vaikkapa Venäjän.

– Kiinalaiset ovat länsimaalaisiin verrattuna poikkeuksellisia. He ovat kokeilunhaluisia, uteliaita ja kiinnostuneita uusista asioista. Heille tärkeää on se, että tuote tulee luotettavasta länsimaasta ja sen valmistaja on yritys, jolla on pitkä historia, Myllyn Paras Russian Aasian johtaja Artur Surov sanoo. 

Kiinassa velleillä on pitkät perinteet. Maassa on kahdeksan pääruoka-aluetta, joista jokainen on Euroopan kokoinen. Surovin mukaan universaalein ruoka kaikilla alueilla on riisipohjainen velli.

– Pohjoisessa se voi olla kauravelliä tai lihaista riisivelliä, etelässä seassa on usein äyriäisiä ja sisämaassa paljon mausteita ja tulisuutta, Surov sanoo. 

Kiinassa valtavat markkinat: "Odotamme miljoonamyyntiä"

Uutuustuote on Kiinan markkinoilla suunnattu nuorille, 20–30-vuotiaille työssäkäyville kaupunkilaisille, jotka ovat tottuneet ostamaan länsimaisia tuotteita.

–Ja jotka tietävät esimerkiksi mikä on omega-3-rasvahappo. Kiinan kielessä sille ei ole edes omaa sanaa.

Ruokamarkkinan koko Kiinassa mitataan tuhansissa miljardeissa. Miska Kuusela kuvailee markkinan kokoa "järjettömäksi". 

– Meillä on kokemuksia Angry Birds -tuotteiden myynnistä siellä ja uskomme uuteen tuotteeseen, joten odotamme miljoonamyyntiä, Kuusela sanoo. 

Myös kilpailua on Kiinan markkinoilla paljon, mutta Myllyn Parhaan Surov uskoo tuotteen olevan kilpailuvaltti. Kiinassa osataan kopioida brändejä ja makuja hyvin, mutta juotavan puuron kohdalla se ei ole helppoa.

– Tätä ei niin vain voi kopioida, Surov sanoo.

Surov on tehnyt kauppaa Kiinaan vuodesta 2015 lähtien. Hän kertoo yllättyneensä, ettei Kiinan markkinoilta tuolloin vielä löyynyt muita suomalaisia brändejä. Tänäkin päivänä niitä on äärimmäisen vähän. 

– Kiinassa maaimagomme on täysin turismin ja Kimi Räikkösen kautta syntynyt.

Lue myös: Yllättävä Suomi-ruoka päätyi myyntiin Italian Lidliin: "Vähän kuin myisi hiekkaa Saharaan"

Tuoreimmat aiheesta

Puuro