Suomalaiset suosivat käytettyjä autoja, selviää tuoreesta tutkimuksesta. Jopa kahdeksan kymmenestä on joskus hankkinut käytetyn auton, ja yhtä moni arvioi todennäköisesti seuraavilla autokaupoillaan kallistuvan käytettyyn autoon.
Käytettyjä autoja myyvän Kamuxin tuoreella Suomalaiset autokaupoilla -tutkimuksella luodattiin muun muassa suomalaisten auton ostoon ja valintaan ohjaavia näkemyksiä.
Jos nyt lähdettäisiin autokaupoille, kahdeksan kymmenestä vastaajasta pitäisi erittäin todennäköisenä tai todennäköisenä, että he ostaisivat käytetyn auton. Keitä nämä kahdeksan olisivat?
Käytettynä auton ostoa suosivat erityisesti ne, joilla on entuudestaan kokemusta käytetyn auton hankinnasta. Heistä, jotka eivät ole koskaan hankkineet käytettyä autoa, yli 60 prosenttia hankkisi todennäköisesti auton käytettynä.
Suurimmalla osalla 18‒24-vuotiaista autoilijoista auton hankinta kallistuu tulotasosta johtuen ymmärrettävästi käytettyyn autoon.
Uutena auton ostaneista noin neljännes miettisi seuraavan auton kohdalla vaihtoehtona käytettyä autoa. Miesten ja naisten välillä ei ilmennyt merkittäviä eroja.
Auto ei ole suomalaiselle statussymboli
Tutkimukseen osallistujien kolme keskeisintä perustetta hankkia auto käytettynä olivat edullisuus, sopiva hintataso ja uuden auton arvon nopea lasku.
‒ Suomalaiset ovat järkiperäisiä ostajia autokaupoilla, auton statusarvosta maksaminen ei pidä monenkaan kohdalla paikkaansa. Moni arvostaa hyvin pidettyä käytettyä autoa, sillä rahoille halutaan vastinetta, kalliit kilometrit ovat ikään kuin jo ajettuna, Kamuxin maajohtaja Jussi Mäkinen avaa tutkimuksen tuloksia.
Tutkimuksessa tiedusteltiin myös, mikä vuorostaan puoltaisi uuden auton ostoa. Näitä syitä olivat muun muassa halu saada tietynlainen auto halutulla varustelutasolla, uuden auton pidempi ja kattavampi takuu sekä epävarmuus, miten käytettyä autoa on ylläpidetty. Uutta autoa harkitsevia on suhteessa enemmän lapsettomissa perheissä sekä yli 65-vuotiaissa.
Suomalaiset arvostavat käytettyä autoa hankittaessa tarkkaa huoltohistoriaa, kuntotarkastusta ja myyjän vastuuta reklamaatiossa,. Esimerkiksi sopivaa vaihtoauton välirahaa tärkeämpänä pidettiin palveluun liittyviä kokemuksia, kuten ostamisen helppoutta ja vaivattomuutta sekä myyjän aktiivisuutta ja asiantuntemusta. Miesten ja naisten välillä näkyy eroavaisuuksia ostajina:
‒ Tutkimuksen mukaan miehet pitävät itseään varmempina auton ostajina, ja naiset kaipaavat taas enemmän ostopäätöstä varmentavia tekijöitä, Mäkinen kertoo.
Lähde: Kamux
***
0:34