Auton ostajina suomalaisia jakaa suhtautuminen auton ikään. Osa haluaa ehdottomasti uuden auton, kun taas toiset etsivät tietyn ikäistä käytettyä autoa. Karkeasti auton ostajat voidaan jakaa kolmeen ryhmään.
– Suomessa myydään vuosittain noin 120 000 uutta autoa ja reilusti yli 600 000 käytettyä autoa. Lisäksi käytettyjen ajoneuvojen tuonti ulkomailta on ollut kasvussa. Viime vuonna tuotiin ennätykselliset 40 000 käytettyä autoa ulkomailta. Valtaosa suomalaisista suosii käytettyä autoa, ja uuden auton ostajia on suhteessa selvästi vähemmän, kertoo LähiTapiolan ajoneuvovakuutuksista vastaava kehityspäällikkö Ari Saarnio.
Auton ostamiseen vaikuttavat monet tekijät. Autokaupan tilastoista voidaan kuitenkin tunnistaa kolme erilaista ostajaryhmää, joihin suomalaiset jakaantuvat. Uuden auton ostajat ovat oma selkeä ryhmänsä. Lisäksi käytettyjä autoja suosivat voidaan jakaa kahteen eri ryhmään.
Uuden auton ostaa vanhempi mies
Autoalan tiedotuskeskuksen tutkimukset osoittavat, että uuden auton ostaja on useimmiten yli 50-vuotias mies. Naisia uuden auton ostajista on noin kolmannes.
– Uuden auton ostajat perustelevat usein ostopäätöstään järkisyillä, kuten auton luotettavuudella, toimintavarmuudella, turvallisuudella, jälleenmyyntiarvolla ja polttoaineen kulutuksella. Monelle on myös tärkeää päästä valitsemaan autolleen mieltymystensä mukaiset lisävarusteet, kertoo Autoalan tiedotuskeskuksen liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja.
Järkisyyt auton ostamisessa näkyvät myös esimerkiksi suhtautumisessa auton väriin. Suomessa autokaupoilla suositaan valkoista ja harmaan eri sävyjä, jotka ovat turvallisia valintoja jälleenmyyntiarvon kannalta.
Lue myös: Manuaalivaihteisten autojen kysyntä on romahtanut nopeasti – näin harva sen enää haluaa
Järkisyden lisäksi auton ostamisessa on kuitenkin kyse myös aina tunteista. Auton ostamiseen liittyy myös vaihtelunhalua, uutuudenviehätystä ja elämyksellisyyttä. Automerkit ovat vahvoja brändejä ja niihin liitetään erilaisia mielikuvia.
– Monet ostajat ovat tutkimusten mukaan merkkiuskovaisia. Merkkiuskovaisuuden takana ovat usein omat hyvät kokemukset. Uutena asiana merkkiuskovaisuuden taustalla nousee auton käyttöliittymän vaikutus auton valintaan. Kännyköissähän käyttäjät jakautuvat selkeästi Apple- tai Android -käyttäjiin. Autoilussa saattaa olla nähtävissä samanlaista kehitystä tulevaisuudessa, Kalenoja kertoo.
Vaihtoautoissa ikä ja kilometrit ohjaavat
Uuden auton ostajat ovat oma lukunsa ja selvästi suurin autoilijoiden joukko ajaa Suomessa vanhemmalla menopelillä. Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä oli 12,1 vuotta viime vuonna. Autokanta on vanhentunut koko 2000-luvun.
– Autoilijoiden enemmistö suosii autoa hankkiessaan käytettyä autoa. Käytetyn auton ostaminen on aina kompromissi, jossa erityisesti auton käyttötarve, auton ikä, ajetut kilometrit ja tietysti hinta ohjaavat valintoja, kertoo Kalenoja.
Autoalan tiedotuskeskuksen selvitysten mukaan käytetyn auton ostajat jakautuvat karkeasti niihin, jotka suosivat uudehkoja noin 3–6-vuotiaita autoja, ja niihin, jotka etsivät autoa ostaessaan vähän vanhempaa, noin 8–12-vuotiasta käytettyä autoa.
– Uudehkon ja kalliimman käytetyn auton ostajat korostavat usein käyttövarmuutta, luotettavuutta ja jälleenmyyntiarvoa. He ovat valmiita maksamaan näistä ominaisuuksista, mutta katsovat kuitenkin käytetyn auton ostamisen olevan taloudellisempaa kuin uuden auton ostaminen.
Kalenojan mukaan auton jälleenmyyntiarvo laskee ensimmäisenä käyttövuonna selvästi enemmän ja sen jälkeen melko tasaisesti vuosien kertyessä. Moni pyrkiikin laskemaan tarkkaan, milloin vaihtaa autoaan, saadakseen vaihdossa mahdollisimman hyvän hinnan käytetystä autosta.
– Vanhempia käytettyjä autoja hakevat usein ajavat auton ”loppuun” eivätkä odota saavansa hyvitysarvoa autokaupassa. Heillä korostuu auto ensisijaisesti liikkumisen välineenä, Kalenoja toteaa.
Kalenoja korostaa, että näiden kolmen autonostajan ryhmän sisällä on hyvin erilaisia tilanteita ja tarinoita. Esimerkiksi elämäntilanne näkyy usein autokaupoilla. Tyypillisesti juuri kortin saaneiden nuorten ensimmäiset omat autot poikkeavat ensimmäisen lapsen saaneen perheen autosta.
Lähde: LähiTapiola