Mobiilipysäköinnin palveluja tuottava EasyPark selvitti suomalaisten, ruotsalaisten, norjalaisten ja tanskalaisten liikennekulttuurien eroja.
Autoilijoille suunnattu kyselytutkimus toteutettiin samanaikaisesti neljässä pohjoismaassa.
Eroja löytyy muun muassa ruuhkastressissä sekä suhtautumisessa pyöräilijöihin ja jalankulkijoihin. Kyselyyn vastasi jokaisesta maasta 1 000 yli 18-vuotiasta autoilijaa.
Ruuhkat kiristävät hermoja
Ruotsalaiset ovat ruuhkissa rennoimpia. Heistä vain joka neljäs ärsyyntyy ruuhkassa. Ruuhkastressissä suomalaiset ovat ylivoimaisia, 43 prosenttia kertoo ruuhka-ajelun kiristävän pinnaa. Tanskalaiset ja norjalaiset ovat samoilla viivoilla ruuhkaliikenteessä. Ärsytyskynnys ylittyy Tanskassa 39 ja Norjassa 38 prosentilla.
– Ruuhka ei tuota nautintoa missään. Kaikissa neljässä maassa autoilijat ovat lähes yhtä mieltä siitä, että kokonaisuudessaan ruuhkiin menee liikaa aikaa. Olisi mielenkiintoinen jatkoselvityksen aihe johtuuko ruotsalaisten leppoisampi ote tai suomalaisten ärhäkkyys persoonallisuudesta vai erilaisista liikennejärjestelyistä, EasyPark Suomen toimitusjohtaja Stefan Anderson pohtii.
Suomalaiset pärjäävät parhaiten pyöräilijöiden kanssa
Norjalaisista joka kolmatta ja ruotsalaisista joka neljättä autoilijaa närästää pyöräilijät liikenteen seassa. Suomessa liikenteeseen mahtuu mainiosti sekä autoilijat että pyöräilijät. Meillä vain 15 prosenttia autoilijoista harmittelee reisienergialla liikkuvia kaksipyöräisiä kanssakulkijoita.
Jalankulkijat eivät aiheuta verenpaineen nousua missään kyselytutkimuksen kohdemaassa. Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa vain joka kymmenes ärsyyntyy jalankulkijoista. Tanskassa luku on vieläkin vähemmän, vain 6 prosenttia.
Joka kolmas suomalainen kaipaa lisää parkkipaikkoja
Muihin maihin verrattuna Suomessa on paras tilanne parkkipaikkojen suhteen. Kotimaassamme joka kolmas autoilija toivoo lisää parkkipaikkoja. Norjassa ja Tanskassa tilanne on selkeästi huonompi. Näissä maissa joka toinen autoilija kärsii parkkipaikkojen vähyydestä.
– Suomessa on viime aikoina panostettu parkkihallien rakentamiseen. Uskon, että tämä osaltaan selittää tuloksia. Ei ole välttämättä niin, että meillä olisi suhteellisesti enemmän parkkipaikkoja. Enemmän kyse on siitä, että meillä uusien parkkihallien tuoma lisätila on helpottanut tilannetta lähimenneisyydessä, joten asia on monen autoilijan mielessä juuri nyt, Anderson toteaa.
Joka viides suomalainen maksaa pysäköinnistä liian vähän
Suomalaiset ovat jälkijunassa pysäköinnin mobiilisovellusten käytössä. Meistä vain joka kymmenes käyttää mobiilisovellusta pysäköintimaksun suorittamiseen. Ruotsissa ja Norjassa näin toimii jo joka viides. Tanskalaisten mobiiliaktiivisuus lähentelee suomalaistasoa. Heillä 14 prosenttia hoitaa maksun älypuhelimellaan.
Mobiilimaksu säästäisi monen suomalaisen pysäköijän hermoja ja jalkoja. Suomalaisista joka viides maksaa kortilla tai kolikoilla ennakkoon liian vähän ja joutuu näin juoksemaan automaatille lisäämään parkkiaikaa. Ruotsalaisista näin toimii vain 6 prosenttia, Norjassa ja Tanskassa ollaan 5 prosentin tasossa.
– Oikean kokoisen maksun ongelma tulee kahdesta suunnasta: maksetaan joko liian vähän tai liikaa. Samalla kun joka viides maksaa liian vähän, niin joka neljäs maksaa liikaa, Anderson kertoo.
Pysäköintisääntöjen tuntemuksessa kaikilla parantamisen varaa
Autoilijoilta kysyttiin kuinka hyvin he omasta mielestään tuntevat eri pysäköintisäännöt ja -rajoitukset.
Suomalaisista lähes joka neljäs myöntää, että ei tunne sääntöjä kunnolla. Tanskalaiset olivat tässä aiheessa kehnoimpia, sillä jopa 44 prosenttia kertoo, ettei tiedä kaikkia sääntöjä. Ruotsissa tilanne ei ole paljon parempi, 37 prosenttia. Norjassakin joka kolmas epäilee omaa tietämystään.
– Jos autokouluajoista on jo useita vuosia, jopa vuosikymmeniä, niin onhan se selvää, että kristallinkirkas on jo hieman samentunut. En usko, että tämä koskee pelkästään pysäköintisääntöjä. Myös muissa liikennesäännöissä ja merkeissä on tapahtunut uudistuksia, joten tiedon päivitykselle olisi tarvetta. Tässähän voisi olla jollekin pelifirmalle hyvä mahdollisuus kehittää autoilijan tietotaitoa kasvattava peli, Anderson toteaa.
Lähde: EasyPark
1:28