Uuden, automaattisella ja avaimettomalla älylukolla varustetun auton anastaminen onnistuu parhaimmillaan käden käänteessä, jälkiä jättämättä. KRP:n mukaan Suomeen saakka älyautovarkaudet eivät ole vielä rantautuneet, mutta esimerkiksi Ruotsissa ja Saksassa tapauksia on jo tiedossa.
Tämän on huomannut Frankfurtissa asuva suomalainen Annariina Komljenovic, jonka naapurustosta ja tuttavilta on viime aikoina hävinnyt useita autoja sekä valtava määrä autojen lisälaitteita.
Komljenovic on itse säästynyt pahimmalta. Hänen autostaan on varastettu ainoastaan ratti. Ja vain yhden kerran.
– Huomasin sen vasta, kun menin autoon töihin lähtiessäni. Mitään jälkiä ei ollut, eikä mitään oltu rikottu. Naapurista lähti varkaiden matkaan ratin lisäksi navigointilaite. Kun uudet asennettiin takaisin, meni kaksi viikkoa ja ne vietiin uudestaan. Sitten se tapahtui vielä kolmannen kerran, ennen kuin he asensivat autoon halpisratin ja tavallisen radion.
– Toiselta naapurilta vietiin koko auto. Kun he olivat saaneet uuden tilalle, sekin lähti kuukauden sisään.
Komljenovicilla riittää esimerkkejä. Toissayönä naapurustossa murtauduttiin neljään autoon. Varkauksia oli ollut Komljenovicin mukaan myös viereisessä lähiössä. Tapauksille yhteistä on se, että varkauden kohteeksi joutuneet autot on kaikki varusteltu älylukolla.
Koirille nukutuslääkettä
Komljenovicin mukaan paikalliset viranomaiset ovat kuvailleet varkaiden toimintaa johdonmukaiseksi ja ammattimaiseksi.
Varkaat varjostavat kaupungilla liikkuvia potentiaalisia kohteita kotipihaan saakka, jäävät alueelle partioimaan ja kirjaamaan auton omistajan menoja jopa viikoiksi.
– Se on aika järkyttävää siinä mielessä, kun he tietävät, missä uhri asuu ja vaanivat pahimmillaan jopa pari viikkoa, Komljenovic kertoo.
– Heillä on tarkka lista siitä, mitä haetaan. He katsovat mallit ja sen mitä viedään etukäteen, eikä autosta välttämättä haluta mitään muuta.
Röyhkeitä varkaita ei tunnu Komljenovicin mukaan pysäyttävän mikään.
– Ystäväni uusi BMW X6 vietiin pihalta yöllä, vaikka heillä on aidattu piha ja sähköportit.
– Yhdessä tapauksessa he olivat jopa antaneet koirille nukutuslääkettä. Toiminta on kuin suoraan jostain elokuvasta.
Varkauden välineet kaikkien saatavilla
Vaikka rikollisten toiminta on järjestelmällistä ja ammattimaista, varkauksissa käytetyt apuvälineet ovat alkeellisia. Älylukon voi huijata auki yksinkertaisella signaalinvahvistimella, jonka voi ostaa verkosta suhteellisen vaatimattomaan hintaan.
"Avaimettoman" auton älylukon toiminta perustuu viestinvaihtoon, joka tapahtuu auton kauko-ohjaimen ja ohjainlaitteiston välillä.
Kun auton kuljettajanpuoleisen oven kahvaan tarttuu, ohjainlaite lähettää signaalin, joka yltää tavallisesti hieman yli metrin päähän ovesta.
Jos avain on lähistöllä esimerkiksi kuljettajan taskussa, se vastaa signaalin ja auton ovi avautuu. Älylukkojen toiminnasta voit lukea tarkemmin täältä.
Näitä signaaleja voi vahvistaa signaalinvahvistimella siten, että että sekä avaimen että ohjainlaitteen signaalin kantomatka pitenee.
Komljenovicin tapauksessa toinen varkaista oli poliisin lausunnon mukaan seisonut asunnon etuovella signaalinvahvistimen kanssa toisen avatessa auton oven.
– Poliisi sanoo, että laitteen antennista riippuen signaalia voi vahvistaa viidestä metristä jopa kilometriin saakka. Pienemmät laitteet mahtuvat käsilaukkuun.
"Tälle ei voida tehdä yhtään mitään"
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, että autonvalmistajat ovat pyrkineet kehittelemään erilaisia järjestelmiä esimerkiksi signaalinvahvistimen avulla tapahtuvien varkauksien estämiseksi.
– Eri autonvalmistajilla on erilaisia teknisiä ratkaisuja, joista he eivät mielellään huutele julkisuuteen juuri tällaisten ongelmien välttämiseksi.
Eräs tapa hidasta varkaita on rakentaa avainjärjestelmä niin, että jokaisen käynnistyskerran yhteydessä auton ohjainlaitteisto vaatii avaimelta tunnistautumiskoodia, joka vaihtuu jokaisen käynnistyskerran jälkeen. Sen pitäisi periaatteessa estää auton uudelleenkäynnistämisen ilman alkuperäistä avainta.
– Pääsääntöisesti järjestelmät vaihtavat koodia, mutta ymmärtääkseni maailmalla on olemassa jo laitteita, jotka osaavat toimia myös auton avaimen tavoin. Näin myös uudelleenkäynnistäminen on mahdollista, Vesalainen kertoo.
Komljenovicin mielestä niin viranomaiset kuin autonvalmistajatkin ovat ongelman kanssa neuvottomia.
– Autofirmat ja poliisit eivät voi tehdä tälle oikeastaan yhtään mitään. Siellä ollaan aina jäljessä teknologiassa.
Avain folioon ja jääkaappiin?
Saksassa viranomaiset ovat muun muassa suositelleet, että autojen älyavaimet käärittäisiin folioon, minkä pitäisi estää avaimen välittämän signaalin kaappaaminen. Komljenovic kertoo kokeilleensa tekniikkaa ja todenneensa sen toimivaksi.
Suomessa keskusrikospoliisi suositteli viime syksynä älyavaimen säilyttämistä jääkaapissa.
Suomeen saakka älyautovarkaudet eivät ole kuitenkaan vielä rantautuneet. Keskusrikospoliisin rikosylikonstaapeli Jari Tiainen kertoo, että ilmiö on silti tuttu ja tapauksia on tiedossa esimerkiksi Ruotsista.
– Suomessa menetelmät ovat vanhoja ja varkaudet kohdistuvat vanhempiin autoihin. Tiedossani ei ole, että näitä älyavaintapauksia olisi ollut täällä vielä yhtäkään.
Tekniikan kehittyessä älylukoilla varustetut autot sekä niihin kohdistuvat varkaudet kuitenkin todennäköisesti yleistyvät myös Suomessa.
– Autoja on aina varastettu ja tullaan aina varastamaan. Myös ammattivarkaat seuraavat aikaansa, Autoliiton koulutuspäällikkö Vesalainen tuumii.