Brittiläisen kuluttajajärjestön ja saksalaisen autoliiton mukaan autovalmistajat ovat asettaneet mukavuuden turvallisuuden edelle avaimettomia autoja suunnitellessaan.
Yhä useampi uusi auto hyödyntää niin sanottuja avaimettomia avaimia. Avaimen toki tarvitsee olla jollain tavalla mukana, mutta sen lähettäessä autolle koko ajan signaalia, voi ovet avata ja moottorin käynnistää ilman, että avaimeen tarvitsee koskea.
Käytännössä tämä on avannut rikollisille siistin keinon varastaa autossa olevaa omaisuutta tai jopa koko ajoneuvon ilman, että he näkevät vilaustakaan auton avaimista.
Mikäli auton avaimia sattuu säilyttämään kotonaan esimerkiksi eteisen lipaston päällä (kuten monet meistä tekevät), voi signaalin vahvistamiseen tarkoitetulla laitteella varustautunut pitkäkyntinen napata sen ulko-oven läpi. Signaalin voi myös siirtää auton luona seisovan rikoskumppanin vastaavaan laitteeseen, jolla auton ovet voidaan avata ja moottori päräyttää käyntiin ikään kuin avain olisi fyysisesti mukana.
Saksan autoliiton (ADAC) mukaan tämä temppu toimii lähes jokaiseen uuteen autoon. 237 tutkitun automallin joukossa on vain seitsemän autoa, joiden avaimissa on signaalin kaappaamista vaikeuttavaa teknologiaa.
Lue myös: Vaikuttaa ensin vandalismilta, mutta on jotain aivan muuta: Autovarkaiden uusi kikka yllätti poliisinkin
Näistä seitsemästä neljän ovet pystyi avaamaan tai moottorin käynnistämään, mutta ei molempia. Vain kolmessa Jaguar Land Roverin mallissa kumpaakaan ei onnistuttu tekemään.
Ford: Avaimet säilöön metallirasiaan
Brittiläinen kuluttajajärjestö Which? pyysi autovalmistajia kommentoimaan havaintoja. Kaikki kertoivat ottavansa autovarkaudet vakavasti, ja osalla kertoi ratkaisuja olevan joko työn alla tai jopa jo käytössä.
Esimerkiksi hieman vanhempien Mercedes-Benzien avaimet voi "mykistää" painamalla avainten lukitusnappia kahdesti. Kun näin tekee, ei avain lähetä autolle signaalia, jonka voisi kaapata.
Huolestuneet Mazda-kuljettajat voivat olla yhteydessä valmistajaan ja saada autojensa avaimettoman käytön pois päältä.
Mersulla ja BMW:llä on uudempien autojensa avaimissa toiminto, joka kytkee signaalin pois päältä silloin, kun avaimet ovat paikoillaan. Tällöin siellä eteisen lipaston päällä makaavat avaimet eivät lähetä kaapattavaa signaalia.
Ford kehotti asiasta mahdollisesti huolissaan olevia asiakkaitaan säilyttämään avaimiaan metallisessa rasiassa riskien pienentämiseksi.