MTV Autot -sivuston asiantuntija, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kehottaa avaimettoman auton omistajia välttämään hysteriaa Ylen uutisesta huolimatta.
Aiemmin tänään kerroimme Ylen julkaisemasta artikkelista, jossa poliisi ja vakuutusyhtiö kehottivat avaimettoman auton omistajia säilyttämään älykästä avainta jääkaapissa tai foliossa.
Kehotus juontaa juurensa Manner-Euroopasta ja Yhdysvalloista kantautuviin uutisiin, joissa kerrotaan, että autovarkaat ovat napanneet älykkään avaimen ja auton välillä tapahtuvan tiedonsiirron talteen ja onnistuneet tällä tavoin saamaan auton auki ja käyntiin.
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen tiedostaa ongelman olemassaolon, mutta rauhoittelee suomalaisautoilijoita.
– Suomessa tällaisia tapauksia ei ole vielä tullut ainakaan minulle vastaan, joten täällä meillä ei voi puhua mistään ilmiöstä.
Hänen mielestään Suomi on tämänkaltaisen autovarastelun suhteen sijaintinsa puolesta turvallisemmassa paikassa, kuin esimerkiksi Manner-Eurooppa.
– Moni näistä signaalinvahvistuslaitteista (joita käytetään kaappaamaan avaimen ja auton välinen kommunikaatio) toimii niin, että niillä saa auton käymään kerran, mutta ei enää uudelleen, kun auto on kerran sammutettu. Esimerkiksi auton vieminen Suomesta Baltiaan edellyttää pääsääntöisesti laivamatkaa ja laivassa auto on sammutettava.
– Mihinkään hysteriaan ei siis mielestäni ole syytä. ”Avaimettomat” lukitusjärjestelmät on kehitetty helpottamaan auton käyttäjän arkea. Ja kokemuksesta voin sanoa, että sitä ne todella tekevätkin. Jos avainta alkaa kääriä käyttöjen välissä folioon, ei suoranaisesta arjen helpottamisesta enää voida puhua, vaikka kyseinen toimenpide estääkin avaimen signaalin varastamisen. Itselläni on käytössä KESSY-järjestelmä, enkä todellakaan kääri avainta folioon, vaikka riskin tiedostankin, Vesalainen jatkaa.
Hänen mielestään avaimen säilyttäminen jääkaapissa voi olla kyseenalaista myös toimintakunnon kannalta.
– Jääkaappi toki eristää avaimen signaalin. Avaimen säilyttämisestä jääkaapissa seuraa kuitenkin omat ongelmansa. Avaimen sisään muodostuu kosteutta ja sen aiheuttamaa hapettumaa, jotka aiheuttavat varmasti ongelmia avaimen toimintaan pitkässä juoksussa.
Vesalainen näkee, että avaimettomalla lukituksella ja käynnistyksellä varustetut autot ovat pääsääntöisesti uudehkoja ja niiden käyttäjät ovat ottaneet autoihin myös varkausvakuutuksen, jonka pitää korvata mahdollinen varkaus.
– Jos käyttäjällä on esittää molemmat avaimet varkaustapauksessa, on korvausvelvollisuus vakuutusyhtiöllä, joka on myynyt varkausvakuutuksen kyseisellä lukitusjärjestelmällä varustettuun autoon. Muualla maailmalla ensimmäisten varkaustapausten ilmitullessa on pohdittu vakuutuspetoksen mahdollisuutta, kun varastetuksi ilmoitettu auto on korvauksen jälkeen löydetty toisaalta täysin vahingoittumattomana.
Vesalainen uskoo täysin avamaimettomaan tulevaisuuteen autoilussa.
---
1:27