Akaalainen pienyrittäjä joutui keväällä hankalaan tilanteeseen, kun kesällä avautuvaan elämyspuistoon tilattu kelluva vesipuisto jäi jumiin Suezin kanavan tukkineeseen Ever Given -rahtialukseen. Yrittäjän oli otettava suuri riski, jotta elämyspuiston vetonaula saatiin perille ajallaan.
Kun Ever Given -rahtialus maaliskuun lopulla jäi jumiin Suezin kanavaan, seurasi akaalainen elämyspuistoyrittäjä Mikko Lammasaitta tilannetta jännittyneenä.
Rahdin kyydissä oli kelluva vesipuisto, jonka Lammasaitta oli tilannut kesällä avattavaan elämyspuisto GoParkiin. Kelluvasta vesipuistosta oli tarkoitus tehdä Akaan Toijalan satama-alueelle levittyvän elämyspuiston vetonaula.
Ja nyt se oli jäänyt jumiin Egyptiin.
Mitään hätää ei olisi ollut, jos Ever Given olisi saanut jatkaa matkaa heti sen jälkeen, kun se irrotettiin kanaalista. Tilauksen piti alun perin saapua jo huhtikuun puolivälissä, ja vesipuisto avasi ovensa kesäkuun alussa. Mahdollisille viivästyksille ja muille kommelluksille oli siis varattu hyvin pelivaraa.
– Sitten alkoi tihkua tietoa siitä, että alus ei pääsekään lähtemään, koska se on takavarikoitu Egyptissä. Sitten alkoi hikeä pukkaamaan, Lammasaitta sanoo ja naurahtaa perään.
LUE MYÖS: Tällaista Suomeen matkalla olevaa tavaraa Suezilla oli jumissa – viikon mittaisen liikenneseisauksen seuraukset näkyvät vielä pitkään
Suunnitelma B käyttöön
Lopulta alkoi olla selvää, että rahtialus voi jäädä Egyptiin hyvinkin pitkäksi aikaa.
– Oli vain todettava, että ei tule lähtemään, siinä saattaa mennä puolikin vuotta, ennen kuin tällaisesta asiasta päästään sopuun siellä, Lammasaitta sanoo.
Elämyspuiston markkinoinnissa oltiin kuitenkin jo niin pitkällä, että kelluvaa vesipuistoa ei voinut tässä vaiheessa enää pudottaa pois suunnitelmasta.
– Vaikka meillä on kaikkea muutakin palvelutarjontaa, mutta se vesipuisto on niin iso vetonaula kaiken muun ohella, Lammasaitta selventää.
Huhtikuussa kauppoja alettiin hioa saksalaisen toimijan kanssa. Tuote saapui toukokuun puolivälissä. Aikaa jäi vielä hyvin kelluvan vesipuiston asennukselle, johon kuluu Lammasaitan mukaan noin viikon verran.
Ruljanssi oli pienyrittäjälle iso riski
Koko kuvio kelluvien vesipuistojen kanssa on ollut merkittävä taloudellinen riski.
Pienyrittäjällä ei ole takataskussa ylimääräistä rahaa, jolla näin suuria tuotteita ostetaan. Hankinta vaatii rahoituksen – ja tässä tapauksessa summa tuplaantui, kun vesipuistoja oli hankittava yllättäen kaksin kappalein.
– Kyllähän sitä kylähulluna pidetään, kun tällaisiin kumipatjoihin joku tällaisena aikana uskaltaa laittaa rahaa.
Lopulta asiat ovat sujuneet kuitenkin hyvin.
– Sen verran lämmin kesä on ollut tähän mennessä, että ei ole päivääkään kaduttanut, että nämä päätökset on tehty, Lammassaari sanoo.
Suomen suurin kelluva vesipuisto?
Ever Given saavutti määränpäänsä Rotterdamin satamassa Alankomaissa viimein tämän viikon torstaina.
Lammasaitta ei vieläkään tiedä tarkalleen, koska alun perin viime vuoden joulukuussa Kiinasta tilattu kelluva vesipuisto tulee saapumaan perille.
– Sillä ei tässä vaiheessa ole merkitystä meille, tuleeko se viikon vai kahden päästä.
Kelluvaa vesipuistoa ei enää tarvita tänä kesänä. Kun se vihdoin saapuu, laitetaan se varastoon pötköttelemään ja odottamaan seuravaa kesää, jolloin sille on käyttöä.
Lammasaitta näkee tilanteessa kaksi vaihtoehtoa, mutta mitään ei ole vielä lyöty lukkoon.
– Ensi kesänä pystytetään se puisto, mikä sieltä laivasta saadaan, ja mahdollisesti kytketään tämä nykyinen puisto siihen kylkeen ollaksemme Suomen suurin kelluva vesipuisto.
Tai sitten ei tehdä jättikokoistoa vesipuistoa, vaan lähdetään laajentamaan koko GoPark-konseptia ja rakennetaan toinen – tai jopa kolmas! – puisto muualle.
– Eihän sitä tiedä, mitä talvi tuo tullessaan, Lammasaitta tuumaa.