Tällaista Suomeen matkalla olevaa tavaraa Suezilla oli jumissa – viikon mittaisen liikenneseisauksen seuraukset näkyvät vielä pitkään

Suezin kanavan tukkinut rahtialus on viimein saatu irti. Viikon mittainen liikenneseisaus yhdellä maailman tärkeimmistä merireiteistä tuntuu kuitenkin vielä pitkään.

Varustamoliitto pitää tapausta hyvänä osoituksena siitä, miten riippuvainen maailmankauppa merikuljetuksesta.

– 90 prosenttia maailman kaupasta kulkee meritse. Onnettomuus on hyvä muistutus siitä, miten isoja vaikutuksia yhdelläkin onnettomuudella voi olla, kertoo liiton toimitusjohtaja Tiina Tuurnala.

Tuurnalan arvion mukaan laivasuman purkaminen saatta kestää muutaman päivän ajan.

Huolintaliiton toimitusjohtaja Petri Laitisen mukaan merilogistiikassa on ollut viiveitä jo pidemmän aikaa.

– Euroopassa on jo syksystä lähtien puhuttanut meriliikenteen laaja häiriötila, ja konttipula.

Laitisen mukaan konttipulan on lähiaikoina tarkoitus rasittaa Suomen vientiä vielä enenevissä määrin.

Suezin kanavan pysähdystila aiheuttaa konttilogistiikkaan vielä enemmän lisähaasteita.

Euroopan meriliikenteessä isoja häiriöitä

Meriliikenteen normalisoituminen tulee useiden arvioiden mukaan kestämään ainakin syksyyn asti.

– Logistiikaketju on hidastunut merkittävästi koronan vuoksi. Satamissa on ruuhkaa ympäri maailman, ja useat konttialukset odottavat pääsyä satamiin purkaakseen lastinsa.

Suezin kanavalle kertyneen kolmensadan laivan suma, tulee lisäämään ruuhkaisuutta satamissa entisestään. 

Jo yhden päivän viive toimituksissa tietää merkittäviä tulonmenetyksiä

Huolintaliiton tekemän selvityksen mukaan Ever Givenin karilleajon aiheuttama kuuden päivän viive laivaliikenteessä, tulee kokonaisuudessan aiheuttamaan merkittäviä tulonmenetyksiä yrityksille.

 – Tutkijat ovat arvioineet, että viivästyksen aiheuttamat taloudelliset kustannukset maailmankaupassa ovat tavaralajista riippuen 0,6–2,1 prosenttia tavaran arvosta, vuorokautta kohden.

Logistiikan hidastuminen näkyy Laitisen mukaan lähinnä pääomakustannuksissa. 

– Jos laivat olisivat olleet aikaisemmin perillä, olisi myös tuotteet voitu myydä aikaisemmin, jolloin raha olisi liikkunut. Reilussa kolmessasadassa laivassa on valtavat määrät rahaa kiinni.

Suomeen matkaavia tuotteita jumissa Suezilla

Laitisen mukaan Euroopan ja Aasian välisessä rahtiliikenteessä liikkuu paljon erilaisia, pääasiassa raskaspainoisia tuotteita, joita ei kannata lentoteitse kuljettaa.

– Suomen viennistä ja tuonnista 80 prosenttia tulee meritse, Laitinen huomauttaa.

Tullin tilastojohtaja Olli-Pekka Penttilä valaisi aiemmin Twitterissä, minkälaisia Suomeen matkalla olevia tuotteita Suezilla on jumissa. 

Vaikutukset suomalaissatamien toimintaan pienet

Vaikka koronan, konttipulan ja Suezin tukoksen odotetaan aiheuttavan suuria ruuhkia maailman suurimmissa satamissa, eivät kotimaan satamat ole Laitisen mukaan riskissä tukkoontua.

– Suomesta tavarat liikkuvat pienemmissä aluksissa isompiin satamiin, josta ne sitten lastataan kyytiin. Jos nämä satamat ovat ruuhkaisia, näkyvät ne tietysti viiveinä myös Suomen päässä.

Viiveitä Suomeen saapuvissa tavaratoimituksissa saattaa kuitenkin ilmaantua.

Lue myös:

    Uusimmat