Yhä useampi suomalainen käyttää älypuhelinta tai tablettia, ilmenee Googlen teettämästä kansainvälisestä kuluttajatutkimuksesta.
Tutkimuksen mukaan tänä vuonna kaksi kolmesta suomalaisesta käyttää älypuhelinta. Taulutietokonetta käyttää 40 prosenttia, kun osuus viime vuonna jäi alle kolmanneksen.
Suomessa käytetään älypuhelimia enemmän kuin Euroopassa keskimäärin, mutta vähemmän kuin Ruotsissa ja Norjassa. Suomalaiset käyttävät keskimäärin kolmea verkkoon yhdistettyä laitetta.
Laitteita käytetään sekä ostosten tekoon että tiedonhakuun ostoksia suunniteltaessa. Esimerkiksi kodinkoneiden ostoa suunnittelevista asiakkaista kaksi kolmesta etsi tietoa verkosta. Useimmat tekivät silti lopullisen ostoksen myymälässä.
Hotellivaraukset ovat siirtyneet lähes kokonaan verkkoon. Tutkimuksen mukaan 90 prosenttia etsi tietoa verkosta ja teki myös ostoksen siellä.
Verkon mobiilikäyttöä haittaa usein se, että verkkosivut toimivat huonosti mobiililaitteilla. Suomalaisyritykset ovat kuitenkin parantaneet palveluaan mobiilikäyttäjille. Vielä viime vuonna 42 prosentilta yrityksistä puuttui mobiililaitteille sovelletut sivut.
Tänä vuonna osuus on Googlen keräämien tietojen perusteella laskenut 28 prosenttiin.