Reilu puolet suomalaisista teki verkko-ostoksia aktiivisesti viime vuonna. Vaikka aktiivisten verkko-ostajien osuus on hieman kasvanut, on suomalaisten shoppailuinto vielä alhaisella tasolla verrattuna muihin maihin.
Suomalaisten verkkokauppa-aktiivisuus on alhaisemmalla tasolla kuin maailman kehittyneimmillä verkkokauppamarkkinoilla. Viime vuonna 59 prosenttia suomalaisista teki aktiivisesti eli kerran kuukaudessa tai useammin verkko-ostoksia.
Suomalaisista verkko-ostajista ainoastaan viisi prosenttia ostaa keskimäärin kerran viikossa, kun vastaava luku Ruotsissa oli 13 prosenttia, Saksassa 23 prosenttia ja Yhdysvalloissa 34 prosenttia. Suomen verkkokauppa-aktiivisuus on tutkituista maista alhaisin, kun taas Kiinan on korkein.
Ahkerimmin ostettiin kiinalaisista verkkokaupoista
Ahkerimmin suomalaiset tekivät ulkomailta ostoksia kiinalaisista verkkokaupoista. Myös Saksa ja Britannia ovat nostaneet osuuttaan. Ulkomailta verkko-ostoksia tehneistä suomalaisista 53 prosenttia osti Kiinasta, 36 prosenttia Saksasta ja 26 prosenttia Britanniasta.
Vaatteet, kengät ja asusteet olivat viime vuonna suomalaisten suosituimpia kansainvälisen verkkokaupan tuoteryhmiä. Toiseksi suosituin tuoteryhmä oli elektroniikka ja kolmanneksi suosituin kauneus- ja terveystuotteet.
Tiedot selviävät kansainvälisen postialan järjestö International Post Corporationin (IPC) julkaisemasta verkkokauppatutkimuksesta. IPC:n rajat ylittävän verkkokaupan tutkimukseen vastasi noin 33 589 verkkokaupan asiakasta 41 maassa. Suomessa tutkimukseen vastasi 1 005 henkilöä.