Suomalaiset käyttävät reippaita summia kosmetiikkaan – jopa enemmän kuin muualla Euroopassa. Eritoten hiustenhoitoon panostetaan.
Suomalaiset kuluttajat vauvasta vaariin käyttivät kosmetiikkaan rahaa arvion mukaan noin 900 miljoonaa euroa vuonna 2014.
– Suomalaisten kosmetiikankulutus on 20 vuoden aikana melkeinpä tuplaantunut, asiantuntija Eeva-Mari Karine Teknokemian Yhdistykseltä kuvailee.
Mihin suomalainen käyttää eniten rahaa?
1. Hiustenhoitoon (yli 30 %)
2. Ihonhoitoon (27 %)
3. Hygieniatuotteisiin (21%)
4. Värikosmetiikkaan (17%)
Mitä sitten suomalaisen ostoskoriin eksyy?
Suomalaisten viime vuotisesta kosmetiikkakulutuksesta noin puolet koostui hiustenhoito- ja hygieniatuotteista. Isoin osuus, noin 30 prosenttia, menee hiustenhoitotuotteisiin, johon lukeutuvat myös hiusvärit.
Vähiten rahaa suomalainen käyttää tuoksuihin.
– Hiustenhoitotuotteisiin lukeutuvat hiusvärjäystuotteet, viimeistelytuotteet, permanentit, sampoot ja hoitoaineet. Siihen me suomalaiset panostamme eniten, Karine kuvaa.
Tuoksuihin suomalainen kuluttaa kaikkein vähiten rahaa eurooppalaisista. Keskimääräinen suomalainen käyttää alle 8 euroa tuoksuihin vuodessa. Ruotsalainen kuluttaa samassa ajassa puolestaan 15 euroa, Euroopassa lukema on keskimäärin 19 euroa.
Miten ostotottumukset ovat muuttuneet 20 vuoden aikana?
Kaksikymmentä vuotta sitten, vuonna 1995 suomalainen käytti vuodessa noin 90 euroa kosmetiikkaan – tänä päivänä summa on melkein 170 euroa.
Osviittaa antaa myös se, että eritoten 2010-luvun tienoilla suomalainen ohitti eurooppalaisen kosmetiikan kulutuksessa: Euroopassa kosmetiikkaan kuluu noin 130 euroa vuodessa, eli 40 euroa vähemmän kuin suomalaisella. Keskimääräinen ruotsalainen käyttää puolestaan 180 euroa kosmetiikkaan, eli noin 10 euroa enemmän kuin suomalainen.
Suomalaiset ja belgialaiset käyttävät vuodessa lähes saman verran rahaa kosmetiikkaan.
Suomi vrt. muut maat
Norjalaiset käyttävät suhteessa saman verran rahaa tuoksuihin, kuin suomalaiset.
Britit käyttävät suhteessa saman verran rahaa värikosmetiikkaan, kuin suomalaiset.
Belgialaiset käyttävät suhteessa saman verran rahaa ihonhoitoon, kuin suomalaiset.
Kreikkalaiset käyttävät suhteessa saman verran rahaa hiustenhoitoon, kuin suomalaiset.
Lähde: Cosmetics Europe
Vuosien 1995–2013 välillä suomalaisten kulutustottumukset eivät ole muuttuneet, vaikka rahankäytössä on ollutkin suurehkoja eroja.
– Rahaa käytettiin (kosmetiikkaostoksiin) vähemmän 1995, mutta loppujen lopuksi se, mihin raha laitetaan, ei ole muuttunut, Karine kertoo.
Suomalainen onkin aina panostanut hiustenhoitoon, mikä näkyy ääripäänä muusta Euroopasta. Käytämme nykyisin vuosittaisesta 170 eurosta yli 50 euroa hiustuotteisiin. Ruotsalainen käyttää 46 euroa, eurooppalaiset keskimäärin 27.
– Meillä hiustenhoitopuolella käytetään paljon värejä, ja värien osuus on suuri hiustenhoidosta. Tämä voi johtua pohjoismaisesta hiustyypistä: meillä on suurempi tarve värjätä hiuksia kuin esimerkiksi tummemmalla espanjattarella, Karine kuvailee.
Suomalaiset ostavat suurimmaksi osaksi kosmetiikkansa päivittäistavarakaupasta, josta yli puolet kosmetiikkatuotteista ostetaan. Eniten päivittäistavarakaupoista ostetaan kasvojenhoito- ja hygieniatuotteita sekä hiusvärejä. Apteekista ostetaan enenevissä määrin kasvojenhoito- ja aurinkotuotteita.
Vaikka 2000-luvulla kosmetiikan myynti kasvoi, nyt on ennustettu, ettei tänä vuonna tulekaan kasvua, vaan peräti laskua.
– Se näkyy niin, että kulutetaan vähemmän, ja siirrytään kalliista tuotteista halvempiin, Karine kuvaa.
Tiesitkö?
Kosmetiikka on muutakin kuin värikosmetiikkatuotteet kuten meikit, ja tuoksut. Kosmetiikkaa ovat myös ihonhoito-, hiustenhoito- ja hygieniatuotteet. Värikosmetiikka on vain yksi kuudesosa kosmetiikkamarkkinoista.
Lähde: Kauneusseminaari 2015, Cosmetics Europe, Teknokemian Yhdistys