Lomapäivät ovat haluttua valuuttaa, jonka eteen suomalaiset ovat valmiita tekemään uhrauksia.
Expedian lomakyselyssä suomalaiset olivat 26 kansallisuuden joukosta kaikkein innokkaimpia luopumaan tutuista nautinnoista viikoksi saadakseen yhden lomapäivän lisää. Alkoholin ja seksin ohella myös herkut ja sosiaalinen media saisivat suomalaisilta jäädä herkemmin kuin kyselyn muissa maissa.
Tutkimuksen mukaan 63 prosenttia työntekijöistä ympäri maailman on sitä mieltä, että he ansaitsisivat lisää lomapäiviä. Suomessakin tätä mieltä oli 50 prosenttia vastaajista, vaikka meillä on maailmanlaajuisesti korkein lomapäivien määrä, 30 vuodessa.
Suomessa toivottiin keskimäärin 13 lomapäivää lisää, vaikka useimmille meistä riittäisi muutama ekstrapäivä.
Ylimääräisen lomapäivän eteen ollaan valmiita tekemään uhrauksia – etenkin Suomessa
Valtaosa tutkimuksen vastaajista (88 prosenttia) oli valmis tekemään selkeitä uhrauksia lisäloman eteen, ja 15 prosenttia jopa vaihtaisi nykyisen työnsä sellaiseen, jossa tarjottaisiin lisää lomaa.
- Jopa 63 prosenttia suomalaisista olisi valmis luopumaan alkoholista viikoksi – enemmän kuin missään muussa tutkimuksen maassa! Maailmanlaajuisesti korkin laittaisi kiinni 46 prosenttia vastaajista. Tiukimmin alkoholinautinnoistaan pitivät kiinni ranskalaiset (38 prosenttia), japanilaiset (37 prosenttia) ja thaimaalaiset (35 prosenttia).
- Suomalaiset luopuivat herkimmin myös seksistä: Vain 23 prosenttia kaikista vastaajista olisi valmis karsimaan seksielämästään, mutta suomalaisista jopa 39 prosenttia jättäisi petipuuhat sikseen. Vaikeinta seksistä luopuminen olisi meksikolaisille (11 prosenttia), italialaisille (13 prosenttia) ja espanjalaisille (15 prosenttia).
- Helpointa vastaajille ympäri maailman oli luopua roskaruuasta – 51 prosenttia kaikista vastaajista olisi valmis jättämään hampurilaiset ja pizzat viikoksi syömättä, suomalaisista 61 prosenttia. Vaikeinta oli luopua suihkussa käymisestä (8 prosenttia); suomalaisistakin vain 11 prosenttia jättäisi peseytymättä.
– Tutkimuksemme mukaan jopa 85 prosenttia työntekijöistä tuntee olonsa onnellisemmaksi loman jälkeen. Ei siis ihme, että lisäloman eteen ollaan valmiita tekemään uhrauksia. Tutkimuksen 26 kansallisuuden joukossa suomalaiset olivat kaikkein innokkaimpia uhraamaan maallisia nautintoja lisäloman toivossa, sanoo Expedia-brändin Pohjoismaiden markkinointijohtaja Susanne Svensson.
Suomalaiset olivat kaikkia muita maita valmiimpia luopumaan viikoksi alkoholista, seksistä, sosiaalisesta mediasta, jälkiruoista, kontaktista parhaaseen ystävään, lempivaatteistaan ja lempiruuistaan. Mieluiten jättäisimme viikoksi pois alkoholin (63 prosenttia), jälkiruuat (62 prosenttia) ja roskaruuan (61 prosenttia). Vaikeinta suomalaisille oli luopua kännykästä (22 prosenttia), netistä (25 prosenttia) ja kahvista (39 prosenttia).
Tutkimuksesta
Tutkimuksen toteutti Expedialle globaali konsulttiyhtiö Northstar. Verkkokysely tehtiin 6.–22.10.2015 Pohjois-Amerikassa, Euroopassa, Etelä-Amerikassa sekä Aasian ja Tyynenmeren alueella Kantar-konsernin paneeliryhmien avulla. Vastaajina oli 9 273 työtätekevää aikuista 26 eri maasta.
Lähde: Expedia.fi