Kylmä kesä aiheuttaa hallaa kotimaisille matkailuyrityksille.
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n arvion mukaan erityisesti kylmästä kesästä kärsivät tällä hetkellä ravintoloiden ohella pienet matkailuyrittäjät, kun suomalaiset kaikkoavat kotimaan matkailusta etelän lomille.
– Kun katsotaan matkailu- ja ravintola-alaa kokonaisuutena niin kyllä se myynti vähenee. On vaikea arvioida täsmällisiä summia, mutta kyllä varmaan myynnin vähenemisessä puhutaan kymmenistä miljoonista euroista koko alalla jos kesä jatkuu tällaisena elokuun loppuun asti, kertoo tilanteesta MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi.
Jo kesäkuussa MaRa arvioi etenkin ravintola-alan menettävän terassikelien puuttuessa aimo summan. Kotimaan matkailukin kärsii.
– Ihmiset varaavat matkansa internetin aikakaudella yhä myöhemmin ja seuraavat paljon säätilojen kehitystä. Se on vaikuttanut negatiivisesti, kun kesä on ollut alusta saakka hyvin kylmä, tiivistää Lappi.
25 hotellilla Suomessa toimiva Scandic Hotels kertoo kesän varaustilanteen olevan hyvä. Erityisesti kiitellään suomalaisten tapahtumien merkitystä hotellille, mutta tunnistetaan Lapin kertoma tilanne; ihmiset päättävät nopeasti.
– Me ollaan alalla sanottu, että varausaikajänne lyhenee, eli päätöksiä tehdään huomattavasti lyhyemmällä aikajänteellä kuin aikaisemmin ja ollaan huomattu se myös tänä kesänä, kertoo Scandic Hotelsin tuottojohtaja Christian Borg.
Lomamatkoilla jäljellä hajapaikkoja
Matkatoimistoilla riittää monen kotimaisen matkailuyrittäjän sijasta aiheita hymyyn. Niin Tjäreborg, Aurinkomatkat kuin Finnmatkat kertovat tulikuumasta lomamyynnistä.
– Varsinkin äkkilähtöjä katsotaan paljon. Myynti lomamatkoille kiihtynyt koko kesän ajan. Joihinkin kohteisiin hajapaikkoja jäljellä, joihin usempia paikkoja, kertoo Finnmatkojen viestintäpäällikkö Julia Melnik.
Aurinkomatkojen ja Finnairin viestinnästä Antti Miettinen kertoo, että myös Aurinkomatkojen täyttöaste on hyvä.
– Kesämyynti mennyt hyvin, vain hajapaikkoja oikeastaan myynnissä. Tänä vuonna myös matkoja varattu aikaisemmin, ei meillä juuri äkkilähtöjä ole.
Tjäreborgin tiedotuspäällikkö Arja Pucilowski kertoo samaa. Lomamatkoja on myyty enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Lomamatkojen myynti roihahti jo kalsean toukokuun aikana
– Eniten kesän matkoja myydään tammikuussa, mutta nyt myynti on ollut keväällä kovaa, Heinäkuun matkoista on myyty jo 95 prosenttia. Nyt myydään myös paljon kaupunkilomia ja pidennettyjä viikonloppuja.
Sään toivotaan muuttuvan
MaRan toimitusjohtajan mukaan kotimaassa hankalin tilanne kalsean lomasään takia on erityisesti kesällä toimivilla yrityksillä.
– Kesähotelleilla, kesäravintoloilla, leirintäalueilla, ulkona toimivilla vesihuvipuistoilla, niillä joilla tämä sesonki on muutenkin Suomessa 60-70 päivää. Jos näistä päivistä suurin osa hyvin kylmiä, niin on selvää, että myynti vähenee reilusti.
Lapin mukaan kesästä voisi tulla yrityksille vielä jollain tavalla siedettävä, jos säätyyppi muuttuu.