Rokoteuutisointi vaikuttaa suoraan lomamatkojen myyntiin, kertovat matkanjärjestäjät. Moni aprikoi vielä rantalomaa etelässä.
TUI:n viestintäpäällilkkö Laura Aaltonen astelee työpöytänsä ääreen Helsingin keskustan hiljaisessa toimistossa. Lähes kaikki muut ovat etätöissä.
Aaltonen kertoo, kuinka rokoteuutisointi näkyy matkavarauksissa.
– Silloin vuoden lopussa, kun tuli positiivisia rokotusuutisia, niin selkeästi kauppa piristyi.
– Nyt, kun on vähän epäselvempää, niin ihmiset vielä mietiskelevät kevään ja kesän matkoja.
Jos kysyntä on kesän kohdalla vielä varovaista, talven matkoja myydään jo mukavasti.
– Esimerkiksi Thaimaan myynti on meillä kolminkertainen verrattuna viime vuonna vastaavaan aikaan, TUI:n Aaltonen sanoo.
Pian vuosi ilman liiketoimintaa
Aurinkomatkojen toimitusjohtaja Timo Kousa kertoo, että vaikka matkamyynti on piristynyt, hurrata ei vielä voi.
– Lomamatkojen suhteen näyttää joka päivä paremmalta, eli kysyntä on palannut.
– Tällä hetkellä olemme saaneet 25 prosenttia kysyntää takaisin. Sen verran kaukana olemme tuosta normaalikysynnästä, Kousa sanoo.
Mihin myydään nyt eniten matkoja?
– Tällä hetkellä tietysti kevättalven kotimaan hangille, mutta kesää ajatellen Kreikkaan ja Turkkiin. Sieltä löytyvät suosikit.
Kevään ja kesän kuukausista matkoja on TUI:n kautta varattu eniten toukokuulle. Aurinkomatkoilla varaukset painottuvat puolestaan loppukesään.
Kousan mukaan matkaan ovat lähdössä etenkin seniorit, pariskunnat ja perheet, joissa lapset ovat jo vähän varttuneempia.
– Se, mikä on merkillepantavaa on, että nyt haetaan tosi paljon sellaisia perheomisteisia pienempiä hotelleja, joissa on enemmän yksityisyyttä.
Vaikka matkamyynti on hieman piristynyt, Timo Kousa kuvailee alan taloustilannetta edelleen erittäin vaikeaksi.
– Ilman jo saatuja ja suunitteilla olevia tukipaketteja vielä useampi yrityksistä tulee menemään nurin.
– Erittäin vaikeaa tässä on. Kohta on oltu jo vuosi ilman minkäänlaista liiketoimintaa.