Suomalaiskuljettajalla poikkeuksellinen tilaisuus Jyväskylän MM-rallissa

Sami Pajari pääsee ensimmäistä kertaa kokeilemaan vauhtiaan lajin korkeimmalla tasolla Toyotan Rally1-auton ratissa. Lahtelainen tunnetaan rauhallisena ja analyyttisena kuljettajana, eikä ainakaan kisaviikon alussa perhosia vielä ollut sen suuremmin vatsassa.

– Tosi hyvät fiilikset ovat kaiken kaikkiaan. En voi sanoa, että jännittäisi sen pahemmin. Ehkä Harjun lähdössä voi tulla, mutta enempi on vain tosi hyvä fiilis, Pajari hehkutti MTV Urheilulle.

Pajari pääsi vielä maanantaina kertaalleen testaamaan Rally1-autoa, kun suomalaiskuski ajoi Sebastien Ogierin kanssa tiimin testialueella aamupäivän ajan. Mitään isompia säätökokeiluja ei enää tehty, vaan kyseessä oli ajotuntuman hakeminen.

– Hyvä että pääsi vielä maanantaina vähän sudittamaan, niin sai vähän tuntumaa. Ihan luottavainen olo on, Pajari sanoi.

– Ajoimme edellisten testien jälkeen välissä Latvian MM-rallin Rally2-autolla. Nyt oli hyvä päästä ilman painetta ajamaan ja totuttautumaan tähän autoon. Se oli päätarkoitus. Ei enää säätöjen puolesta haettu mitään.

Pajari on testannut Rally1-autoa nyt muutamaan otteeseen. Vuoden 2021 MM-sarjan juniorimestari kokee, että on päässyt hybridiauton kanssa hyvin sinuiksi.

– On ihan luottavainen fiilis autosta. Edelleen olen sitä mieltä, että en minä mistään voitosta lähde ajamaan. Hyvä rento fiilis on auton kanssa ja suunnilleen tietää, miten pitää ajaa mihinkin mutkaan, Pajari totesi.

– Luulen, että nyt kun taustalla on hyvä fiilis, niin sitä kautta paineet ovat paljon pienemmät, kun tuntuu, että auto pysyy hanskassa.

Ei tulostavoitteita

Pajari on moneen kertaan korostanut, ettei ota uran ensimmäiseen MM-ralliin Rally1-autolla minkäänlaisia tulostavoitteita. Kokemuksen hankkiminen on avainasemassa.

– Luulen, että jos olemme sekunti per kilometri jäljessä vauhdin suhteen alussa, niin siitä olisi hyvä lähteä eteenpäin. Uskon, että jos päästäisiin puoleen sekuntiin per kilometri jossain vaiheessa kisaa, niin olisi mennyt jo tosi hyvin, Pajari summasi.

– Tiedän, mikä vauhti suurin piirtein on testien perusteella. Kyllä siellä jonkinlainen vauhti on olemassa. Siitä saa hyvää fiilistä, mutta toki kisassa on sitten ihan eri juttu.

Latvialainen Martins Sesks säväytti debytoimalla Puolan MM-rallissa viidennen sijan arvoisesti, vaikka ajoi ilman hybridiyksikköä varustetulla Ford Pumalla. Kotikisassaan Latviassa pari viikkoa sitten Sesks oli kiinni jopa palkintosijassa, mutta tekninen vika päätöserikoiskokeella vesitti rallin.

Pajari ei itse tee vertailua latvialaiskomeettaan ja toivoo myös suurelta yleisöltä ymmärrystä. Latvialainen tunsi kotikisansa metkut erittäin hyvin, mutta kaikille muille kuskeille kyseessä oli uusi ralli. Suomen MM-rallissa tilanne on puolestaan se, että moni tehdaskuski on ajanut rallin jo toistakymmentä kertaa.

– Ei se (Sesksin menestys) mitään painetta tuo. Hän pystyi ajamaan tosi hyvin, niin se ehkä osoittaa enempi sen, että uudetkin kasvot voivat siellä ajaa hyvin. En sitä mitenkään negatiivisena koe, Pajari kertoi.

– Tosi erilaiset kilpailut ovat kuitenkin kyseessä. Jyväskylässä on ennenkin nähty, että vaikka suomalainen kotiteillä ajaa, niin haastavaa se on aina ollut. Ei se ole yksi yhteen, että kotiralli olisi mitenkään helpompi.

Pajari toki korostaa, että Sesksin debyytti MM-sarjan ykköstasolla oli huima.

– En todellakaan ota mitään heiltä pois, vaan hän ajoi erittäin hyvin ja siitä heille kaikki kunnia. He kuitenkin ajoivat heille ehdottomasti vahvimmat rallit ja ne kaksi kisaa olivat kaikille uusia. Sitä kautta kotikenttäetu oli heille suurempi.

Lue myös:

    Uusimmat