Suomalainen rallilupaus Jari Huttunen ajaa Ruotsissa tulevana viikonvaihteena tämän kauden ensimmäisen kisansa MM-sarjassa Hyundain i20 R5 -autolla.
Hyundain kehitysohjelman kautta sopimuksen saanut Huttunen koki pienen kolauksen rallia edeltävissä testeissä, kun kiuruvetinen tälläsi autonsa ulos. Huttunen menetti autonsa hallinnan 160 kilometrin tuntivauhdissa, ja testi päättyi siihen. Huttunen ja kartanlukija Antti Linnaketo lähtevät kuitenkin vesi kielellä vasta uransa neljänteen ralliin nelivetoautolla.
– Tätä on kyllä kovasti odotettu. Vähän jännittää kieltämättä. Sitä ei voi kiistää. Ei mennyt ihan nappiin se viimeinen testi, mutta silti jäi hyvä maku. Ehdin testata vähän reilut 70 kilometriä ennen lipsautusta, mutta kuitenkin myös viikko sitten testattiin se 250 kilsaa, Huttunen totesi Torsbyssä Ruotsin MM-rallin aattona MTV Sportille.
– Tavoitteena ja toiveissa on, että ainakin jossain kohtaa vauhti olisi ihan siellä luokan kärjessä. Jos puhtaasti pystytään ajamaan, niin kolmen joukossa on tavoitteena olla, Huttunen naulaa.
Hyundai toi R5-autonsa kilpailuihin vasta viime vuonna. Huttunen on kartturinsa kanssa tehnyt kovasti töitä säätääkseen auton mieleisekseen.
– Sanotaan näin, että töitä oli paljon kun aloitettiin. Nyt on jo jonkinlaiseen malliin auto saatu. Hyvä fiilis minulla on kuitenkin autosta. Varmasti siinä vielä tekemistä riittää, mutta ei se missään nimessä huonolta tunnu. Aina pitää parempaan tietenkin pyrkiä, rallilupaus mietiskelee.
Huttusen kokemus nelivetoautoista kisatilanteessa on lähes olematon. Sama pätee myös miehen ajokertoihin lumella.
– Itse asiassa mietittiin tuossa, että meillä on tosi vähän lumelta kokemusta nuottiralleista. Vuosi 2016 ajettiin asvaltilla ja viime vuonna yksi ralli lumella. Sitä ennen on muistaakseni vuonna 2015 kolme kisaa lumella.
Tuleeko tästä jo liikaa tasoitusta vuosia R5-autoilla ajaneille kilpakumppaneille?
– En minä ainakaan sillä lähde selittelemään, jos vauhti ei riitä. Syy on jossain muualla, jos ei kyyti riitä, Huttunen naulaa.