Suomalaiskuskilla elämänsä tilaisuus Jyväskylän MM-rallissa – "Katsotaan, miten lähtee menemään"

Jari Huttusella on edessään elokuun alussa ralliuransa suurin näyttöpaikka.

Huttunen pääsee M-Sport Fordin Rally1-auton rattiin 4.-7. elokuuta ajettavassa Suomen MM-rallissa. Kiuruvetinen lähtee Keski-Suomen sorateille kuitenkin maltillisin mielin. Tärkeintä on maaliin pääseminen, sillä Huttunen ymmärtää, että kokemusero muihin kuskeihin on valtava.

– Tuloksellisesti en ole asettanut mitään tavoitteita. Jos joka päivä olisimme lähempänä kärkeä, niin olisin tyytyväinen, Huttunen sanoo MTV Urheilulle.

Vaikka tulostavoitteita ei ole, voisi yksi hyvä vauhtimittari olla M-Sportin ranskalaiskuskit Adrien Fourmaux ja Pierre-Louis Loubet. Kaksikko on alisuorittanut tällä kaudella, joten siinä mielessä Huttusen olisi tärkeä laittaa ranskalaiset kanveesiin kotiteillä.

– Tietysti se olisi plussaa, mutta katsotaan nyt, miten se lähtee menemään. Tärkeintä on, että olemme joka päivä vähän lähempänä kärkeä, Huttunen kertoo.

Testit Rally1-autolla Huttunen ajoi jo ennen viime viikon Viron MM-rallia naapurimaassa. Koti-Suomessa ei ole luvassa testikilometrejä uudella hybridiautolla.

– Eiköhän se mene niin, että shakedownissa ajetaan seuraavan kerran. Koetetaan valmistautua silti niin hyvin kuin on mahdollista. Pätkiä täytyy katsella videolta. Siinäpä se sitten on, Huttunen summaa.

– Toivottavasti saataisiin siellä silti hyvä ja ehyt ralli ajettua.

Huttusen kenraaliharjoitus Viron sorateillä Rally2-luokituksen autolla ei mennyt täysin suunnitelmien mukaan. Suomalaiskuski selvisi maaliin neljännellä sijalla WRC2-luokassa, mutta eroa kärkeen tuli rutkasti. Rehellisyyden nimissä myös Fordin kalustolla annetaan kyseissä luokassa tasoitusta.

– Moottorin kanssa oli pätkimisongelmaa. Vikaa ei oikein löytynyt. Perjantaina meni puolestaan kallistuksenvakaajia poikki, mikä oli ihan ihmeellistä. Ei sellaista normaalisti tapahdu, Huttunen toteaa.

– Eihän tällaisen jälkeen ole parhaat mahdolliset fiilikset. Minua ei niinkään haittaa se, jos tulosta ei tule, mutta jos vauhtia ei ole missään kohtaa, niin se ottaa päähän. Oma ajaminen tuntui ihan hyvältä. On vaikea sanoa, mistä sitten lopulta johtuu, että ei keretty muiden vauhtiin.

Suomen MM-rallissa Huttusen suoritus ei jää kalustosta kiinni. Fordin Rally1 Puma on osoittanut voittovauhtinsa, joten nyt on kyse vain siitä, miten Huttunen pääsee pikavauhtia sinuiksi ykkösluokan kaliiberin auton kanssa. 

Lue myös:

    Uusimmat