Jos lentokone joutuu häiriköivän matkustajan takia tekemään odottamattoman välilaskun, öykkärin lompakonnyörit voivat joutua tempauksen seurauksena todella tiukalle.
Video: Lento Malagasta Helsinkiin joutui laskeutumaan Pariisiin – humaltunut matkustaja kannettin poliisivoimin ulos koneesta!
Matkustajalento voi joskus joutua tekemään turvallisuussyistä välilaskun lentosuunnitelmasta poiketen, jos kyydissä oleva matkustaja vaarantaa lennon turvallisuuden.
Näin kävi maanantaina, kun häiriköivän matkustajan takia lentoyhtiö Norwegianin lento Malagasta Helsinkiin joutui laskeutumaan Pariisiin, ja paikallinen poliisi kantoi humaltuneen rähisijän ulos koneesta.
Norwegianin mukaan vastaavat tapaukset eivät ole yleisiä. Sellaisen sattuessa häirikköä voi alkaa kuitenkin pian kaduttaa.
– Välilaskut ovat erittäin kalliita. Jos matkustaja aiheuttaa välilaskun huonolla käyttäytymisellään, lasku välilaskusta osoitetaan yleensä huonosti käyttäytyneelle matkustajalle, kertoo Tarja Valde-Brown Norwegianin viestinnästä.
Vahingonkorvaukset jopa kymmenissä tuhansissa
Lentoyhtiö Finnairilta kerrotaan, että häiriötapauksissa on huomioitava rikosoikeudellinen vastuu sekä vahingonkorvausvastuu aiheutetusta vahingosta.
– Vahingonkorvauspuolella yhtiö voi hakea vahingonkorvausta tapahtuman aiheuttajalta. Summa voi nousta helposti useisiin tuhansiin, tai jopa kymmeniin tuhansiin euroihin, Mari Kanerva Finnairin viestinnästä kertoo.
Kanervan mukaan rikosoikeuden puolella häirikkötapaukset käsitellään pääsääntöisesti rikosnimikkeellä ilmailurikkomus.
– Seurauksena on varsin yleisesti sakkorangaistus.
Häiriköinti harvinaista
Norwegianin mukaan vastaavia tapauksia on "silloin tällöin", Finnairin mukaan viime vuosina häiriötapauksia on ollut "muutamia".
Finnairilta kerrotaan, että välilaskuja ei ole jouduttu matkustajan huonon käyttäytymisen takia tekemään. Matkustajahenkilökunta on koulutettu varautumaan mahdollisiin rähinöihin.
– Kun häiriköintiä esiintyy, matkustajat yleensä rauhoittuvat keskustelemalla ja viimeistään varoituksesta. Tilanteet ja jatkotoimenpiteet arvioidaan tapauskohtaisesti, esimerkiksi joissakin tapauksissa täytyy kutsua paikalliset viranomaiset vastaan, sanoo Finnairin viestinnän Kanerva.
Kumpikin lentoyhtiö korostaa turvallisuuden olevan lennoilla tärkein asia.
Norwegianin viestinnän Valde-Brown kertoo, että päätös välilaskun tekemisestä häiriköivän matkustajan takia on lennon kapteenin arvioitavissa, mikäli matkustaja nähdään turvallisuusuhkana.