Suomalaisten yksityisautoilun vähenemisen eteen tehdään paljon töitä: ”Liikkuminen pitää ajatella kokonaisuutena”

kaupunkipyörä
Kaupunkipyörän selkään voi hypätä matkalla kauppaan. Paluumatkan ostoskassien kanssa voi taittaa julkisilla kulkuvälineillä tai yhteiskäyttöautolla. Lehtikuva
Julkaistu 01.08.2017 09:33

KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SUOMEN ASUNTOMESSUT

Kävellen töihin, töistä lähikauppaan kaupunkipyörällä ja kaupasta kotiin ostoskassit yhteiskäyttöauton peräkontissa. Tämän kaltainen älyliikenne on jo nyt mahdollista pääkaupunkiseudulla. Muualla Suomessa sen kehittämisen eteen on kuitenkin vielä tehtävä töitä ja otettava riskejä. 

Kaupallinen yhteistyö: Suomen Asuntomessut

Yksityisautoilu mahdollistaa joustavan liikkumisen, juuri silloin kuin sitä haluaa. Vuoden 2017 alussa rekisteröityjä henkilöautoja oli Suomessa 2,6 miljoonaa kappaletta. Yksityisautojen valtava määrä onkin ristiriidassa hallituksen tavoitteen kanssa vähentää liikennepäästöjä. 

Mobility as a Service

Yksityisautoilun rinnalle on kehitetty monenlaisia ratkaisuja, joista yksi on Mobility as a Service (MaaS) eli liikkuminen palveluna. Se takaa joustavan liikkumisen, joka koostuu monista eri palasista. 

OPn liikkumisen palvelujen hankejohtaja Sonja Heikkilän mukaan vapaus tehdä omia valintoja liikkumisessa on erittäin tärkeää.  

– Liikkuminen pitää ajatella kokonaisuutena. Ei riitä, että ratkotaan vain kodin ja työpaikan välinen liikkuminen, vaan pitää miettiä myös matkoja harrastuksiin ja mökille. Esimerkiksi pyöräilyn voi yhdistää yhteiskäyttöautoihin. Kauppaan voi polkea pyörällä, kun mukana ei vielä ole kantamuksia. Mutta sieltä pois tultaessa kahden-kolmen kauppakassin kanssa auto voisi olla kiva, kertoo Heikkilä.

Haja-asutusalueilla yksityisautojen määrä ei tule vähenemään radikaalisti

Kaupungeissa MaaS tulee olemaan ratkaisu liikkumisen monenlaisille tarpeille. Haja-asutusalueilla yksityisautojen määrän vähenemiseen radikaalisti Heikkilä ei usko. 

– Näille alueille voidaan kuitenkin tuoda lisää joustavuutta, joka saattaa johtaa siihen, että joku luopuu autosta. Yhteiskäyttöautoilla tai kimppakyydeillä voidaan tuoda lisää liikkumisen vapautta talouksiin, joissa on vain yksi auto, Heikkilä sanoo. 

Esimerkiksi Imatran kaupunki on ottamassa käyttöön yhteiskäyttöautoja, joita kaupunkilaiset voivat tulevaisuudessa lainata virka-aikojen ulkopuolella omia menojaan varten. Heikkilän mukaan kimppakyydit ovat toimiva tapa liikkua, kun matka töihin on pidempi ja vaihtoehtoja liikkumiseen on vähemmän.  

– Kun reitti on sama joka päivä monelle ihmiselle, syntyy edellytys kimppakyydeille. Pitää kuitenkin huolehtia, että jokainen pääsee perille saakka. Loppumatkalle, jolloin kyydissä olevien reitit erkanevat, taksi voisi olla vaihtoehtona, Heikkilä vinkkaa. 

Vaikka kimppakyydit vähentävät liikennepäästöjen määrää, suurin syy niiden suosiolle on matkakustannusten pienentyminen. 

– Bensat maksetaan tietenkin porukalla. Tarjoan kimppakyytejä, jotta ihmiset pääsisivät liikkumaan vähän edullisemmin, kertoo Savon suunnalla kimppakyytejä tarjoava nainen.

Liikkuminen mullistuu, kun asenteet sitä kohtaan muuttuvat

Jotta arkiliikkuminen voisi mullistua ja yksityisautojen määrä vähentyä koko Suomessa, ihmisten asenteiden tulisi muuttua merkittävästi.

– On luonnollista, että halutaan pitää kiinni siitä, että päästään liikkumaan muista riippumatta. Kun auton omistaa, useat haluavat, että se on pihassa ihan varmuuden vuoksi, Heikkilä kertoo. 

Kaupungeissa nuorempi sukupolvi ei arvosta enää samalla tavalla auton omistamista kuin aikaisemmin. Heikkilän mukaan heidän mielestään on trendikkäämpää käyttää liikkumiseen liittyviä mobiilisovelluksia ja elää urbaania elämää, johon auto ei tulevaisuudessa enää niin kiinteästi kuulu. Hiljalleen nämä asenteet tulevat heijastumaan myös haja-asutusalueille. 

Myös yritysten ja yhteisöjen tulee ottaa riskejä ja tarjota kannustimia, jotta yksityisautojen määrä saadaan laskuun. Tällaiset kannustimet voivat olla hyvinkin käytännönläheisiä, sillä pienet, arkiset asiat voivat vaikuttaa yllättävän paljon ihmisten valintoihin.

– Voisi kokeilla tarjota vaikkapa ilmaisia aamupuuroja niille, jotka pyöräilevät töihin, sanoo Heikkilä. 

Mikkelin Asuntomessuilla innovoidaan ensi viikolla asumisen ja liikkumisen tulevaisuutta työpajoissa keskiviikkona 2.8. Työpajoihin otetaan mukaan 30 ensimmäistä ennakkoon ilmoittautunutta messuvierasta, jotka saavat ilmaisen sisäänpääsyn alueelle. Työpajan järjestää Suomen Asuntomessut yhteistyössä OP:n kanssa. Tilaisuudet fasilitoi Demos Helsinki. Lue lisää täältä.

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne