Imatralla kaupunkilaiset voivat pian käyttää kaupungin sähköautoja myös vapaa-ajalla. Syyskuusta alkaen käyttöä kokeillaan kaupungin työntekijöiden kesken.
Kaupallinen yhteistyö: Suomen Asuntomessut
Imatran kaupunki vaihtaa kaikki autonsa sähköautoksi leasingsopimusten umpeutuessa. Kaupunki haluaa sähköautojen olevan mahdollisimman tehokkaassa käytössä myös virka-ajan ulkopuolella.
Yhteiskäyttöautoilu
- Auton omistaa yritys, yhdistys, yhteisö, kunta
- Käyttäjät tyypillisesti nuoria aikuisia
- Puolet käyttäjistä lapsiperheitä
- Yhteiskäyttöautoilun sovelluksia: EkoRent, DriveNow, Whim
Ensimmäisessä vaiheessa kaupungin autot ovat työntekijöiden käytettävissä iltaisin ja viikonloppuisin. Toisessa vaiheessa palvelu jaetaan myös asukkaille ja matkailijoille. Näin autojen käyttöastetta saadaan korkeammaksi ja niistä on hyötyä kaikille.
Auton lainaaminen kaupungilta tapahtuu mobiilisovelluksen kautta. Sovellukseen tunnistaudutaan ja lisätään omat luottokorttitiedot. Auton ovien avaaminenkin tapahtuu sovelluksen avulla.
Kustannuksetkaan eivät päätä huimaa. Imatran kaupungin tietojohtaja Kari Perälä arvioi, että tunnin ajo tulisi maksamaan noin 8-10 euroa käyttäjälle. Tähän sisältyy kaikki auton kustannukset: vakuutukset, sähkö, huolto.
Yksi yhteiskäyttoauto korvaa 20 yksityisautoa
Oman auton omistaminen Imatralla on lähes välttämätöntä. Joukkoliikenne ei ole yhtä toimiva, kuin isommissa kaupungeissa ja välimatkat ovat pitkiä. Kuitenkin suurin osa autoista seisoo suurimman osan päivästä käyttämättä parkissa.
– Joissain tapauksissa imatralaisessa kotitaloudessa voi olla jopa kolme autoa. Vanhemmat käyvät töissä eri puolilla Imatraa ja sen ulkopuolella. Sitten perheen nuoret tarvitsevat oman autonsa päästäkseen kouluun ja harrastuksiin.
Imatralla uskotaan, että yhteiskäyttösähköautoilla voidaan vähentää yksityisautojen määrää. Liikenneviraston selvityksen mukaan jo vuonna 2010 yksi yhteiskäyttöauto korvasi noin 20 yksityisautoa pääkaupunkiseudulla.
Autojen jakaminen luo säästöjä kotitalouksille
Auto on monelle kotitaloudessa iso rahareikä, sillä auton ylläpitokustannuksiin uppoaa vuoden aikana satoja tai jopa tuhansia euroja.
– Esimerkiksi minä maksan Trafille noin 67 senttiä joka päivä, että voin edes omistaa auton. Sitten päälle tulevat kaikki muut kustannukset.
– On kotitalouksia, joilla ei ole varaa ostaa autoa, mutta on tarve lähteä pidemmälle. Silloin meidän yhteiskäyttöautomme ovat väline, joita voi käyttää tarvittaessa, Perälä jatkaa.
Kaupunki innovoi, paikalliset yritykset seuraavat perässä
Imatran kaupunki haluaa olla uranuurtaja jakamalla sähköautoja kaupunkilaisten käytettäviksi. Kaupunki uskoo, että kaupungissa toimivat yritykset siirtyvät hiljalleen sähköautoihin ja autojen yhteiskäyttöön. Kun pilotointi on saatu suoritettua, mallia voidaan viedä myös muihin kaupunkeihin.
– Hallitusohjelman yksi kärkihankkeista on kokeilukulttuurin lisääminen. Me Imatralla olemme ottaneet tämän tosissamme ja lähdimme kokeilemaan yhteiskäyttöautoja. Meille vihreät arvot ovat hyvin tärkeitä, kertoo Perälä.
Mikkelin Asuntomessuilla innovoidaan ensi viikolla asumisen ja liikkumisen tulevaisuutta työpajoissa keskiviikkona 2.8. Työpajoihin otetaan mukaan 30 ensimmäistä ennakkoon ilmoittautunutta messuvierasta, jotka saavat ilmaisen sisäänpääsyn alueelle. Työpajan järjestää Suomen Asuntomessut yhteistyössä OP:n kanssa. Tilaisuudet fasilitoi Demos Helsinki. Lue lisää täältä.