Suomalainen yrittäjä koki tiistaina tallinnalaisessa hotellissa kauhunhetkiä, kun hotellin hissi ensiksi jumittui ja sen jälkeen lähti pyytättä kulkemaan alaspäin. Lopulta mies päätyi viallisella hissillä yhdeksän kerrosta omaa kerrostaan ylemmäksi. Henkilökunnan palvelun yrittäjä koki kopeaksi.
Tekstiilialalla toimiva yrittäjä Johannes Lehtimäki oli Tallinnassa liikematkalla. Hän matkustaa työnsä puolesta paljon ja arvioi viettävänsä noin 130-150 yötä vuodessa hotelleissa. Liikematkoja Lehtimäki on tehnyt jo 25 vuoden ajan.
Myös Tallinna on hänelle työn puolesta tuttu. Hän kertoo yöpyvänsä usein kaupungin ydinkeskustassa suomalaisen SOK:n omistamassa Solo Sokos Hotel Estoriassa, joka lukuisille suomalaisille tutun Viru-hotellin uusi laajennusosa.
– Yövyn usein Estoriassa, koska siellä on mielestäni paremmat vuoteet kuin Hotelli Virun puolella, Lehtimäki sanoo.
Ovet eivät aukea
Lehtimäki oli keskiviikkoiltana noin kello kahdeksan aikaan palaamassa yhdeksännessä kerroksessa sijaitsevaan huoneeseensa. Hän meni yksin Koneen valmistamaan hissiin ja koki hetken päästä elämänsä säikähdyksen.
– Oli ollut pitkä päivä tiistaina ja palasin hotellille. Menin yksistään hissiin ja lähdin yhdeksänteen kerrokseen. Jossakin siinä kolmen-neljän kerroksen välillä hissi alkaa täristä ja pysähtyy. Ovet eivät aukea, Lehtimäki kuvailee MTV Uutisille.
Jokainen sissiin joskus vangiksi jäänyt tietää epämiellyttävän tunteen joka tulee, kun hissi jumittuu kerrosteen väliin.
– Ajattelin, että mitä vitsiä tämä nyt on? Mitä minä nyt teen? Sitten soitin hissin hälytyskelloa.
Töksähdys vei polvilleen
Lehtimäen kauhistuttavat hetket eivät jääneet tähän, vaan vielä pahempaa oli luvassa.
– Sitten hissistä kuului sellainen naksahdus tai pamaus ja hissi lähti kulkemaan alaspäin.
Hän ei osaa arvioida tarkasti, kuinka paljon hissi putosi alaspäin. Matka oli kuitenkin pieni, sillä hississä on turvamekanismi, joka pysäyttää hallitsemattoman alaspäin kulkemisen nopeasti. Kokemus oli silti hyvin epämiellyttävä.
– En tiedä, kuinka kauan se tuli alaspäin, mutta ei sen tarvitse kauaa tulla, kun siinä tulee jo pieni pelkotila päälle. Siinä kun olet suljetussa tilassa, ja hissi alkaa nykiä, tulee sellainen tunne, että täältä pois ja äkkiä. Sitten kun se lähtee alaspäin, tulee sellainen tunne, että se oli nyt sitten siinä, Lehtimäki kuvailee.
Pudotus oli kuitenkin sen verran raju ja pysähdys töksähtävä, että Lehtimäki putosi hississä polvilleen äkkipysäyksen voimassa.
– Sen verran se pysäytys siinä läsäytti, että putosin vähän polvilleni siinä, kun se pysähtyi. Joku puoli minuuttia siinä meni ja soitin sinä aikana taas kelloa. Olin kyykyssä siellä koko ajan, kun luulin, että hissi jatkaa matkaansa vielä alaspäin.
Seuraava yllätys: Hissi nousi yli kymmenen kerrosta
Hissipainajainen ei päättynyt vielä tähänkään. Jumituksen ja putoamisen jälkeen hissi lähti täysin yllättäen nousemaan ja pysähtyi 18. kerroksen kohdalle. Ovet aukesivat ja Lehtimäki siirtyi hissistä nopeasti ulos.
– Hyppäsin äkkiä hissitä ulos. Siellä oli toinen henkilö menossa hissiin, mutta huusin hänelle, että et mene. Kerroin hänelle englanniksi, että hissi ei toimi, Lehtimäki kertoo
Päästyään hissistä ulos Lehtimäki jäi 18. kerroksessa pitämään jalallaan hissiin ovea auki ja näin estämään muita käyttämästä viallista hissiä.
– Pidin varmasti 5-10 minuuttia jalkaa siinä oven välissä. Ajattelin, että jos muista kerroksista sinne menisi vaikka vanhuksia. Jos tuossa hississä olisi äsken ollut vanha ihminen, niin häneltä olisi kyllä lonkat lähteneet.
Lehtimäki kertoo, että noin kolmen sekunnin välein ovet yrittivät mennä kiinni, mutta hän ei päästänyt niitä sulkeutumaan. Pitäessään ovea auki jalallaan Lehtimäki soitti samalla omasta puhelimestaan hotellin vastaanottotiskille. Hän koki henkilökunnan suhtautumisen vähätteleväksi.
– Sieltä sanottiin vain, että huoltomies käy katsomassa.
Paikalle saapui lopulta vartija.
Sokos Hotels: Asiakkaalla ei vaaraa
MTV Uutisten työmatkalta sähköpostitse tavoittama Solo Sokos Hotel Estorian johtaja Klaus Ek kertoo, että hissivikaan reagoitiin heti.
– Jos hisseissä ilmenee teknisiä ongelmia, 24 tuntia vuorokaudessa valmiudessa oleva turvahenkilökuntamme tulee ja päästää asiakkaat hisseistä ulos. Myös Koneen huoltohenkilökunta saadaan nopeasti paikalle tarkistamaan hissien tekninen kunto.
Hän sanoo, ettei Lehtimäellä ollut ikinä vaaraa hississä. Ek kuitenkin ymmärtää, että tilanne oli pelottava ja epämiellyttävä.
– Hissin turvajärjestelmä toimi asianmukaisesti ja Koneen analyysin mukaan asiakas ei ollut missään vaiheessa vaarassa, Ek sanoo.
"Olisin purkanut ensimmäisiä höyryjäni"
Lehtimäki kertoo, että Sokos Hotelsin keskusvaraamo Helsingissä oli sulkeutunut kello 20 eli vain hetkeä ennen hissiongelman ilmaantumista.
– Olisin kyllä purkanut sinne ensimmäisiä höyryjäni. Nyt en tavoittanut mitään Sokos Hotelsista, jolle olisin soittanut kiukkuisena. Kaikenlaistahan tässä on kokenut, mutta tämä jäi mieleen. Tosin tämä meni kyllä parissa päivässä ohi, Lehtimäki kertoo.
Ek sanoo, että Estoriassa pyritään panostamaan ystävälliseen asiakaspalveluun.
– Estoria on tunnettu ystävällisestä palvelustaan ja panostamme jatkossakin vahvasti henkilökunnan vuorovaikutusosaamiseen. Ikävää, että tällä kertaa emme ole tässä täysin onnistuneet.
Taustalla voi olla kielitaito
Myöhemmin puhelimitsekin tavoitettu Ek arvelee, että töykeäksi koetun palvelun taustalle on myös kielitaitokysymykset.
– Uskon sen johtuvan siitä, että suomi ei ole ollut niin vahva kieli meidän virkailijallemme. Silloin kommunikointi saatetaan joissakin tilanteissa kokea kopeana, Ek sanoo.
Ekin mukaan hissivika on nyt korjattu ja Estorian hissit toimivat normaalisti. Myös Tallinnasta palannut Lehtimäki totesi hissin toimineen normaalisi hänen lähtiessään hotellista torstaina iltapäivällä.