Helsinki-Vantaan lentokentällä liikennöi vielä tämän vuoden aikana ainakin kolme kiinalaista lentoyhtiötä.
Juneyao Air aloitti liikennöinnin Helsinki-Vantaalla kesäkuussa. Aiemmin huhtikuussa ensimmäisenä kiinalaisena lentoyhtiönä reitin Suomeen avasi Tibet Airlines.
Myöhemmin tänä syksynä myös Sichuan Airlinesin on tarkoitus aloittaa liikennöinti Suomeen.
Kiinalaisten lentoyhtiöiden hinnat ovat yleensä huomattavasti kotimaista vaihtoehtoa halvempia. Jatkoyhteyksien kautta edullisesti voi päästä Kiinan lisäksi muualle Aasian lomakohteisiin.
Finnairilla ei olla huolissaan lisääntyvästä kilpailusta tärkeällä Kiinan ja Suomen välisellä reitillä.
– Kohtaamme kilpailua kaikilla kentillä, joihin Finnair operoi. On ollut mukava nähdä, että kysyntä on ollut kasvussa Aasian ja Kiinan liikenteessä. Meidän käyttöasteemme Aasiassa ovat olleet hyviä, kertoo Finnairin kansainvälisestä myynnistä vastaava johtaja Mikko Turtiainen.
Ei painetta hintojen laskuun
Turtiaisen mukaan uudet toimijat eivät aiheuta Finnairilla painetta laskea hintoja. Finnairin kilpailuetuina hän näkee laivaston, palvelun ja verkostot sekä Helsingin kentän toimivuuden.
– Jokaisella lentoyhtiöllä on oma hinnoittelustrategiansa. Painetta sen enempää kuin vuosi sitten ei ole. Luotamme hinnoittelumalliimme ja tuotteeseemme, Turtiainen toteaa.
Hän näkee uusien toimijoiden tulon markkinoille jopa positiivisena. Finnair tekee esimerkiksi Juneyao Airin kanssa niin kutsuttua codeshare-yhteistyötä, jossa matkan voi varata tietyn liikennöitsijän sivuilta, mutta lopulliseen määränpäähän saattaa kuljettaa toinen yhtiö.
– Tämän yhteistyön kautta pystymme tarjoamaan matkustajille erityyppisiä vaihtoehtoja lentojen osalta ja laajentamaan Finnairin verkostoa Kiinassa.
Aasia on kasvava markkina
Mikko Turtiainen kertoo, että koko Aasia vetää tällä hetkellä todella hyvin ja että Finnairin koneet olivat esimerkiksi heinäkuussa todella täynnä.
Suomen ja Aasian välisen liikenteen kasvua selittää muun muassa Suomen houkuttelevuus turistikohteena. Kiinalaisia ja aasialaisia kiinnostavat suomalainen luonto ja esimerkiksi revontulet.
Turtiaisen mukaan esimerkiksi kiinalaisten yöpymistilastot Suomessa ovat olleet kasvussa.
Toinen selittävä tekijä on Turtiaisen mukaan Kiinan kasvava keskiluokka. Kiinalaisten vaurastuessa myös halu ja mahdollisuus matkustella lisääntyy.
Suomi on myös tärkeä solmukohta Aasian ja Euroopan välisessä liikenteessä.
– Strategiaamme ajatellen Suomi on parhaassa mahdollisessa paikassa tällä maapallolla, sillä suorin lentoreitti Euroopasta Aasiaan kulkee Suomen yli.