Finnair kohtaa lisää kilpailua myös yhtiölle tärkeillä Aasian reiteillä, kertoo toimitusjohtaja Pekka Vauramo.
– Sellaista aluetta ei olekaan, missä voi olla kilpailulta suojassa, Vauramo arvioi STT:n haastattelussa.
Finnair on pitkään mainostanut etulyöntiasemaansa Euroopasta Aasian suuntautuvilla reiteillä. Suorin ja nopein reitti useimmista Euroopan kaupungeista erityisesti Koillis-Aasian kohteisiin Kiinassa, Japanissa ja Koreassa kulkee Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta.
Suoraan Euroopasta Aasiaan lentää kuitenkin moni muukin yhtiö myös pohjoista reittiä myöten.
– Kilpailutilanne Aasiassa on sellainen, että sinne on paljon suoria lentoja Euroopasta, Vauramo sanoo.
Hänen mukaansa jotkut Euroopan ja Aasian välillä lentävät matkustajat eivät pidä koneen vaihdosta. Tämän vuoksi Finnairin pitää osoittaa, että koneen vaihto tapahtuu Helsinki-Vantaalla joustavasti.
Vauramo kertoo, että lentoyhtiöt lisäävät kapasiteettiaan kaikilla alueilla. Näin on myös Aasian lennoilla.
Finnair on yksi yhtiöstä, jotka ovat lisänneet kapasiteettiaan tuntuvimmin. Yhtiön kapasiteetti Aasian reiteillä nousi huhti-kesäkuussa kuusi prosenttia vuoden takaiseen verrattuna uusien Airbus A350 -laajarunkokoneiden myötä.
Liikevaihto Aasian reiteillä kohosi peräti 21 prosenttia 256 miljoonaan euroon, ja matkustajia oli keskimäärin 86 sataa penkkiä kohti, kun vuosi sitten matkustajakäyttöaste oli 76 prosenttia. Vuoroja on lisätty kesällä Tokioon ja Hongkongiin.
– Olemme pystyneet myymään lisäkapasiteettia hyvillä hinnoilla, Vauramo kehuu.
P-Korean tilanne ei ole haitannut
Aasian matkailussa mahdollinen häiriötekijä on erittäin jännittynyt poliittinen tilanne Koillis-Aasiassa Pohjois-Korean vuoksi.
– Sillä ei ole ollut mitään haittaa toistaiseksi lentämiseen, Vauramo kertoo.
Toinen potentiaalinen uhka on protektionismi, joka on nostanut päätään Yhdysvaltain valittua presidentiksi Amerikka ensin -politiikkaa ajavan Donald Trumpin. Jopa kauppasotaa Yhdysvaltain ja Kiinan välillä on uumoiltu.
Vauramo näkee kuitenkin tilanteessa myös mahdollisuuksia. Tällöin Eurooppa, Kiina, Japani ja Korea voisivat tehdä läheisempää yhteistyötä.
Euroopan sisäisillä lennoilla Finnair teki päänavauksen, kun yhtiö ilmoitti keväällä aloittavansa ensi talvena suorat lennot Lontoosta, Pariisista ja Zürichistä Lappiin. Tähän saakka Finnair on lentänyt kohteisiinsa ainoastaan Helsinki-Vantaalta käsin.
Vauramon mukaan Euroopasta ei kuitenkaan ole suunnitteilla suoria lentoja muille Suomen kentille Lapin talvireittejä lukuun ottamatta.
– Toiveita suorista lennoista on ollut, mutta niihin ei ole toistaiseksi lähdetty, hän kertoo.
Kaikki Finnairin tekniset palvelut on keskitetty Helsinki-Vantaalle. Vauramon mukaan olisi iso päätös, jos suorat lennot aloitettaisiin jostakin muualta.
Räätälöityjä matkoja
Finnair kertoi muutama viikko sitten lanseeraavansa uuden Finnair Holidays -matkailukonseptin. Asiakas voi räätälöidä matkansa toiveidensa mukaisiksi.
Lennon ja hotellin lisäksi pakettiin voi kuulua erilaisia aktiviteetteja kuten käyntejä viinitiloilla.
– Uskomme, että tällaisella paketoinnilla on tulevaisuutta. Se on vastaus siihen, miten matkustus tulee muuttumaan, Vauramo arvioi.
Finnairin tytäryhtiön Aurinkomatkojen myymät ryhmämatkat eivät hänen mukaansa kuitenkaan katoa tulevaisuudessakaan.