Suomella on uusi liikenneturvallisuusstrategia, mutta miksi toimenpiteissä on ympäripyöreyksiä?

Miksi Suomen uudessa liikenneturvallisuusstrategiassa on niin paljon ympäripyöreyksiä, vaikka sen tavoite on uskomattoman kova? 9:59
Miksi Suomen kunnianhimoisen liikenneturvallisuusstrategian toimenpideohjelmassa on ympäripyöreiltä kuulostavia toimenpiteitä, eikä pelkkää konkretiaa?

Suomen liikenneturvallisuuden kehitys on jäänyt jälkeen muun muassa Ruotsista ja Norjasta. Myönteistä kehitystä pyritään kiihdyttämään uudella liikenneturvallisuusstrategialla. 

Suomella on uusi liikenneturvallisuusstrategia, jonka tavoite on äärimmäisen kunnianhimoinen. Viime viikolla julkistetussa strategiassa tähdätään siihen, että vuonna 2050 Suomen liikenteessä ei kuole tai loukkaannu yhtäkään ihmistä. Euroopan unionissa on linjattu vastaavasta tavoitteesta, mutta ainoastaan tieliikenteen osalta. 

Tavoitteen toteutumiseksi Suomessa tullaan käärimään hihat pitkäksi aikaa. Vuoteen 2026 ulottuvassa toimenpideohjelmassa on linjattu yli sadasta eri toimenpiteestä, jotka kaikki tähtäävät mainittuun nollavisioon.

Toimenpiteet – kuten myös kunnianhimoinen tavoite – koskevat tieliikenteen lisäksi myös raide- ja vesiliikennettä sekä ilmailua.

Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen vieraili maanantaina MTV3:n Viiden jälkeen -ohjelmassa. Anteroinen kertoo artikkelin yläpuolella olevalla videolla, onko tavoite nollasta liikennekuolemasta missään määrin realistinen sekä siitä, miksi näin kunnianhimoiseen tavoitteeseen on ylipäänsä päädytty.

Anteroinen antaa vastauksen myös siihen, miksi toimenpideohjelmassa on ympäripyöreältä kuulostavia toimenpiteitä, eikä pelkästään konkreettisia toimia.

Viiden jälkeen nähdään joka arkipäivä MTV3-kanavalla kello 16.58 alkaen. 

Ohjelma on katsottavissa suorana ja tallenteena myös MTV Katsomossa. Muista päivän uutisissa ja puheenaiheissa myös MTV Uutiset Live

Lue myös:

    Uusimmat