Tiestöllämme liikkuvien henkilöautojen keski-ikä on 12 vuotta, mikä tekee autokannastamme yhden Euroopan vanhimmista. Se myös hankaloittaa asetettuihin päästötavoitteisiin pääsemistä.
Parlamentaarisen työryhmän mukaan liikenteemme päästöt on saatava puoleen vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Hallituksen ja eduskunnan aiemmin hyväksymän tavoitteen mukaisesti Suomen teille pyritään saamaan 250 000 sähköautoa ja 50 000 kaasuautoa niin ikään vuoteen 2030 mennessä.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner sekä Autotuojat- ja teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio vierailivat maanantaiaamun Huomenta Suomessa keskustelemassa, miten maamme autokannan uudistumista ja sen myötä päästöjen vähentämistä voisi vauhdittaa.
Kallion mukaan autoveron poistaminen olisi tehokkain yksittäinen keino.
– Jos autovero poistettaisiin hallitusti lähivuosina, niin hiilidioksidipäästöt vähenisivät vuoteen 2030 mennessä jopa 800 000 tonnia.
Kallion mukaan myös romutuspalkkion tarjoaminen silloin tällöin on hyvä apu talkoisiin.
Ministeri Berner myöntää päästötavoitteiden olevan kunnianhimoisia, eikä niihin päästä yksillä keinoilla.
– Olemme arvioineet, että ensimmäisenä on tärkeää saada biopolttoaineet käyttöön ja siihen tarvitaan oikea lainsäädäntö. Toinen on sitten se, että meidän on katsottava, että liikenne sähköistyy tai että saamme vaihtoehtoisia käyttövoimia.
Mutta kumpi on ministeri Bernerin mielestä tehokkaampi työkalu liikenteen päästötalkoissa, keppi vai porkkana?
Katso koko keskustelu pääkuvan videolta.
***
2:12